ایرانجهانسلامتی و زندگیسیاست

دیده بان حقوق بشر حکومت ایران را مسئول بحران کرونا در این کشور می‌داند

دیده بان حقوق بشر روز پنجشنبه ۲۸ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد، حکومت ایران مسئول بحران کرونا در این کشور است.

دیده بان حقوق بشر روز پنجشنبه ۲۸ مرداد گفت که ممنوعیت واکسن های کرونای آمریکایی و بریتانیایی، عدم شفافیت و سوء مدیریت توسط مقامات ایرانی موجب تشدید این همه گیری در ایران شده است.

این سازمان بین المللی حقوق بشر گفت: “مقامات ایرانی باید فوراً تلاش های خود را برای پاسخگویی موثر به بحران، از جمله با استفاده از تمام منابع لازم برای تأمین واکسن های نجات بخش، افزایش دهند.”

در یک سخنرانی تلویزیونی در ۱۱ اوت، علی خامنه ای، رهبر ایران خواستار اقدام سریع و قاطع برای مهار همه گیری کرونا شد و تأکید کرد که واکسن ها باید “به هر طریق ممکن” وارد شوند. محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و داروی ایران، روز دوشنبه گفت مجوز واردات واکسن های فایزر-بیو‌ان‌تک و مدرنا آمریکایی صادر شده است ولی تا کنون خبری از این واکسن‌ها نیست.

ایران با یک بحران بهداشتی رو به افزایش مواجه است. از روز پنجشنبه ۲۸ مرداد، ایران بیش از ۱۰۰ هزار مورد مرگ و ۴.۶ میلیون مورد ابتلا به کووید-۱۹ گزارش داده است، اما تقریباً از زمان شروع همه گیری، بسیاری از کارشناسان و مقامات بهداشتی گفته اند که اعداد وزارت بهداشت واقعیت را منعکس نمی کند و برخی تخمین زده اند که تعداد واقعی مرگ و میر بین ۲ تا ۳ برابر آمار اعلام شده است. بسیاری از مقامات می گویند اگر وضعیت بدتر شود، نمی توان از عهده مراقبت های بهداشتی برآمد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، ایران تا ۱۵ اوت ۲۲.۶ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ وارد کرده است که ۲.۲ میلیون دوز آن از طریق برنامه کوواکس سازمان بهداشت جهانی تامین شده است. ایران ۱۶.۸ میلیون دوز از کوواکس خریداری کرده است اما از دریافت واکسن های فایزر-بیو‌ان‌تک و مدرنا ساخت آمریکا خودداری کرده است. ایران بیش از ۲.۹ میلیون دوز واکسن آسترازنکا ساخت ژاپن دریافت کرده است و همچنین آسترازنکا ساخت کره جنوبی و ایتالیا را از طریق کواکس را خریداری کرده است.

وقتی خامنه ای واردات واکسن های آمریکا و انگلیس را رد کرد، از توسعه واکسن های داخلی حمایت کرده و گفت که قبل از در دسترس بودن یک محصول داخلی واکسینه نمی شود. مقامات مسئول تولید کووایران-برکت وعده تولید ماهانه ۱۲ تا ۱۵ میلیون دوز را داده اند که از این تعداد تنها ۲.۵ میلیون آن محقق شده است.

گزارش دیده بان حقوق بشر می گوید: “نه مقامات ایرانی و نه شرکت دولتی تولید کننده واکسن اطلاعات واضحی در مورد ایمنی و کارایی واکسن منتشر کرده اند. کارشناسان نگرانی هایی را در مورد این عدم شفافیت دارند. و به نظر می رسد که تولید به طور جدی از برنامه زمان بندی عقب افتاده است.”

بسیاری از ایرانیان، از جمله فعالان و برخی از مقامات بهداشتی، خامنه ای را مسئول میزان همه گیری کرونا می دانند. روز شنبه نیروهای امنیتی پنج وکیل و یک فعال حقوق مدنی را بازداشت کردند که همکارانش اعلام کردند قصد داشتند علیه مقامات اقدام قانونی انجام دهند. پنجاه وکیل برجسته ایرانی در نامه ای به غلامحسین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه روز پنجشنبه تأیید کردند که بازداشت شدگان در حال آماده سازی شکایت بوده و از حق خود برای جستجوی عدالت مطابق اصل ۳۴ قانون اساسی ایران استفاده خواهند کرد.

دیده بان حقوق بشر، که پیش‌تر از تأثیر تحریم های “فشار حداکثری” ایالات متحده بر سلامت ایرانیان انتقاد کرده بود، در دسامبر ۲۰۲۰ از نهادهای آمریکایی و بین المللی خواست تا اطمینان حاصل کنند که مردم ایران “دسترسی سریع و عادلانه به واکسن های ایمن، موثر و مقرون به صرفه کووید -۱۹ را خواهند داشت.” در آن زمان، دیده بان حقوق بشر گفت که به نظر می رسد تحریم های ایالات متحده به دلیل ترس بانک ها از اقدامات تنبیهی “مانع انتقال وجوه به تسهیلات کوواکس می شود”.

با این حال، آخرین بیانیه دیده بان حقوق بشر نشان می دهد که دیدگاه سازمان در مورد وخامت وضعیت سلامت در ایران تغییر کرده است و آنها اکنون دولت را مسئول این امر می دانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا