ایران

تصویب کلیات طرح محدودیت بازرسی و افزایش غنی‌سازی توسط مجلس؛ دولت روحانی اعتراض کرد

مجلس ایران روز سه‌شنبه ۱۱ آذر کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را تصویب کرد که اگر به تصویب نهایی برسد، بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران برای آژانس محدود خواهد شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران، در واکنش به کشته شدن محسن فخری‌زاده، در جلسه علنی صبح امروز کلیات طرحی با نام «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را با ۲۵۱ رای به تصویب رساندند.

تصویب این طرح با شعارهای «الله اکبر»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «شهادت افتخار ماست» و «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست» همراه بود.

بر اساس ماده ۶ این طرح، دولت موظف می شود در صورت «عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای ۱+۴ در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع صادرات و فروش نفت ایران دو ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.»

پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای موسوم به «ان‌پی‌تی» که ایران نیز در تفاهم اتمی لوزان اجرای داوطلبانه آن را پذیرفته، بازرسان آژانس را مجاز می‌کند تا هر زمان که لازم بدانند تأسیسات اتمی ایران را سرزده بازرسی کنند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت، در جلسه هفتگی خود‌ با تاکید بر اینکه دولت با این تصمیم مجلس «مخالفت» دارد، افزود: «این مصوبه به لغو تحریم‌ها کمک نمی‌کند.»

سخنگوی دولت روحانی همچنین تصمیم‌گیری درباره برجام و برنامه‌ هسته‌ای را از اختیارات شورای عالی امنیت ملی و موضوعی «فراقوه‌ای» عنوان کرد و افزود: «هیچ نهاد و قوه‌ای به تنهایی نمی‌تواند خارج از این چارچوب اقدام کند و به نظر می‌رسد مجلس هم نمی‌تواند در این موضوعات وارد شود.»

او تاکید کرد: «قطعا شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد.»

سعید خطیب‌زاده،‌ سخنگوی وزارت خارجه نیز با «غیر مفید» خواندن این تصمیم گفت: «در مجلس به مخالفت این وزارتخانه با این طرح توجهی نشده است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا