ایران

سردادن شعاری ملی در مراسم تشییع پیکر جوان قشقایی که به دست نژادپرستان ترک ستیز کشته شد

مراسم تشییع پیکر علی حیدری توللی «آتامین» هنرمند جوان قشقایی که به دست نژادپرستان تورک‌ستیز کشته شد، با حضور هزاران نفر از تورک های قشقایی در شهر فیروزآباد استان شیراز برگزار شد.

در این مراسم قاشقایی ها ضمن محکوم کردن رفتارهای نژادپرستانه بر علیه تورک های قاشقایی، شعارهای نظیر «آنا دیلینده مدرسه ، اولمالی دیر هرکسه»  (مدرسه به زبان مادری حق همه است)، «قشقایی شبکه سی هانی»(شبکه قاشقایی کو؟)، «قاشقایی استانی هانی»(استان قشقایی کو؟)، «ساخلادگیم تورپاغلاردان هانی منیم پاییم؟» (از خاک های که نگه داشتم سهم من کو؟)، «چؤللرینگ چایی هانی، شام چاغی آیی هانی، ایرانین نقشه سینده، قاشقایی یئٰری هانی؟» (کو رودخانه ی صحراها، کو مهتاب شبانه، در نقشه ی ایران ، کو جای قشقایی»  سر دادند.

«عوض الله صفری کشکولی» شاعر قاشقایی نیز در سخنرانی خود ضمن محکوم کردن فشارها و حملات به قاشقایی ها و تضییع سیستماتیک حقوق تورک های قاشقایی توسط حکومت ایران و نژادپرستان تورک ستیز، در این مراسم گفت: «سهم ما قشقایی ها در زمان صلح ستم است، در جنگ و در زمان سختی سینه سپر کردن!»

علی حیدری توللی با نام هنری «آتامین»، که در زمینه موسیقی تورک های قشقایی فعالیت داشت، در مقاومت بر علیه تصرف سیستماتیک اراضی تورک های قاشقایی، بدست گروهی از فارس زبانان نژادپرست کشته شد. غفار حیدری، پدر پیر علی نیز بر اثر این حمله وحشیانه، به شدت مجروح شده است.

لازم به ذکر است، حکومت مرکزی ایران در راستای سیاست های تورک ستیزانه خود، در ماههای اخیر تلاش گسترده ای را برای سرکوب و اخراج تورک های قشقایی از سرزمین های اجدادی شان در استانهای اصفهان، خوزستان و کهگلویه و بویر‌احمد و شیراز آغاز کرده است.

در همین رابطه، در فرورین ماه ۱۴۰۰ اداره منابع طبیعی و ماموران نیروی انتظامی ایران بدون اطلاع قبلی، دهها پناهگاه و خانه‌ عشایری تورک‌های قشقایی در ییلاقات پادنا (دنای) واقع در شهرستان سمیرم استان اصفهان را به بهانه قرار گرفتن در زمینهای منابع ملی، تخریب کردند.

اواخر سال گذشته نیز ماموران امنیتی ایران تلاش کردند با ایجاد رعب و وحشت و ضرب و شتم عشایر قشقایی، آنها را از خاک اجدادی شان در منطقه «هلیگان» گچساران در استان کهگلویه و بویر‌احمد اخراج کنند و با پایان دادن به زندگی کوچ نشینی عشایر قشقایی، علاوه بر تصاحب زمینهای قشقایی ها، مقدمات آسیمیله کردن آنان را فراهم کنند.

تورک های قشقایی از بزرگترین گروههای ائتنیکی جنوب ایران هستند و جمعیت آنها حدود ۳ میلیون نفر می باشد. «قاشقای یورد» سرزمین تورک های قشقایی می باشد که بخش هایی از استان های کهگیلویه وبویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، فارس و بوشهر را شامل می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا