اجتماعیجهانسیاست

توییتر، پیام ترامپ را به علت ستودن خشونت پنهان کرد

شبکه اجتماعی توئیتر با پنهان کردن یکی از توئیت های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که در مورد حوادث شهر مینیاپولیس به اشتراک گذاشته بود، آن را مصداق «ستودن خشونت» ارزیابی کرد.

آقای ترامپ پس از ناآرامی‌های شهر مینیاپولیس با انتشار دو توئیت پیاپی تهدید کرد که گارد ملی و ارتش را برای برقراری نظم و آرامش به این شهر اعزام خواهد کرد.

او در پایان توئیت دوم خود که اکنون از سوی توئیتر پنهان شده نوشته است: «زمانی که غارتها شروع می‌شود تیراندازی نیز شروع می‌شود.»

در واکنش توییتر نیز به دلیل نقض مقررات توییتر به جای حذف کامل این توئیت به کاربران هشدار داد که این توئیت خشونت را ستوده است اما به دلیل منافع عمومی اگر کسی مایل به مشاهده باشد، روی کلمه «مشاهده» می‌تواند کلیک کند.

تظاهرکنندگان در مینیاپولیس خواستار اجرای «عدالت» و تعقیب قضایی عاملان مرگ جورج فلوید شده‌اند. این مرد سیاهپوست روز دوشنبه هنگام بازداشت در مینیاپولیس توسط پلیس، در حالی که گردنش زیر زانوی پلیس بود، کشته شد.

درگیری دونالد ترامپ با توئیتر از روز سه‌شنبه ۲۶ مه، برابر ۶ خرداد شروع شد: روز سه‌شنبه، شرکت توئیتر در ادامۀ دو پیام ترامپ، به خوانندگان تذکر داد که باید اعتبار این پیام‌ها را بررسی کنند. به معنای دیگر، توئیتر تذکر می‌دهد که اظهارات ترامپ شاید دروغ یا غلط باشد.

این دو پیام رئیس جمهوری آمریکا به موضوع «رأی‌گیری از طریق پست» مربوط بود و ترامپ در آنها مدعی شده بود که این روش رای‌گیری، راه را برای تقلب باز می‌کند.

روز گذشته، بعد از تذکرات توئیتر، ترامپ بلافاصله واکنش نشان داد و نوشت: «توئیتر آزادی بیان را خفه می‌کند» او شرکت اجتماعی توئیتر را متهم کرد که مشغول مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا است.

شرکت توییتر در راستی‌آزمایی که برای توییت‌های آقای ترامپ اعمال کرده به کاربران این شبکه امکان راست‌آزمایی آن را می‌دهد و آنان می‌توانند با مراجعه به لینک‌های پیوند داده شده اطلاعات و داده‌های دقیقی در این باره کسب کنند.

جک دورسی، مدیرعامل توییتر، در دفاع از عملکرد این شرکت اعلام کرد: «توییتر به افشای اطلاعات نادرست یا بی‌پایه در سراسر جهان ادامه خواهد داد.»

تاکنون بسیاری از منتقدان شبکه‌های اجتماعی، شرکت توئیتر را به بی‌مسئولیتی در قبال پیامهای منتشرشده متهم کرده و گفته‌اند که این شرکت بدون هیچ نظارتی، پیام‌های شخصیت‌های مشهور را، حتی اگر دروغ باشد، پخش می‌کند.

شرکت توئیتر از دو هفته پیش برخی مقررات خود را تغییر داده تا از انتشار پیامهای نادرست و غیردقیق در ارتباط با شیوع کووید-١٩ جلوگیری کند.

با این حال این نخستین بار است که توئیت‌های یک رئیس جمهور مشمول مقررات جدید می‌شود و «تذکر» می‌گیرد.

آقای ترامپ در واکنش، یک فرمان اجرایی را برای محدودسازی حمایت‌های حقوقی از شبکه‌های اجتماعی امضا کرد که با انتقادهای تند از سوی رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی روبرو شد.

شبکه توییتر برای دونالد ترامپ، رسانه‌ای آسان و فوری برای اعلام نظرات سیاسی به شمار می‌آید. او پیوسته از این شبکه استفاده می‌کند تا دیدگاه خود را مطرح کند و با هواداران خود ارتباط مسفقیم داشته باشد. چرا که از نظر او بسیاری از رسانه‌های آمریکا «جعلی» هستند.

ترامپ در شبکه توییتر بیش از ۸۰ میلیون دنبال‌کننده دارد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا