اجتماعیایرانسیاست

بازداشت ۳۰ نفر و احضار ۲۶۵ کاربر، مدیر کانال و ‌سایت محلی در بوشهر

فرمانده نیروی انتظامی استان بوشهر از بازداشت ۳۰ نفر و احضار ۱۹۰ کاربر و ۷۵ نفر از مدیران کانال‌ها و وب‌سایت‌های محلی به اتهام «انتشار شایعه‌ درباره ویروس کرونا در فضای مجازی» خبر داد

خلیل واعظی، فرمانده نیروی انتظامی استان بوشهر روز سه‌شنبه ۶ خرداد با اعلام این خبر در نشست ستاد مدیریت کرونای استان بوشهر گفت نیروی انتظامی بوشهر ۳۰ نفر را بازداشت و تحویل به دادسرا داده است.

وی همچنین افزود ۱۹۰ نفر از کاربران فضای مجازی و ۷۵ نفر از مدیران کانال‌ها و وب‌سایت‌های محلی را در خصوص انتشار مطالب مرتبط با شیوع کرونا توجیه و به این مدیران تذکر لازم  ارائه کرده است.

او  با تاکید بر اینکه «استان بوشهر در عرصه مدیریت کرونا موفق عمل کرده است»، در خصوص آنچه که «برهم‌زنندگان اذهان و تشویش  افکار عمومی» عنوان کرد، گفت که برخورد خواهد شد.

فرمانده انتظامی استان بوشهر همچنین گفته که «پلیس فتای استان در شبانه‌روز تمامی فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را رصد و پایش می‌کند.»

این درحالی‌است که میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه، ۵ اردیبهشت، با محکوم کردن فشار و سرکوب مطبوعات و رسانه‌ها و ایجاد ترس و وحشت در بین روزنامه‌نگاران و خبرنگاران گفته بود، شماری از رهبران و روسای دولت‌ها به شکلی هدفمند نمایندگان رسانه‌ها را مورد تهدید قرار داده‌اند تا مانع فعالیت‌های آنان شوند.

همچنین در تازه‌ترین رتبه‌بندی آزادی رسانه‌ها در ۱۸۰ کشور جهان که توسط «سازمان گزارشگران بدون مرز» روز سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ منتشر شده،در گزارش خود درباره ایران، از حکومت جمهوری اسلامی به عنوان یکی از سرکوبگرترین کشورها در چهل سال گذشته نام برده است.

بنا به گزارش این سازمان، در چهل سال گذشته حداقل ۸۶۰ روزنامه‌نگار و شهروند-خبرنگار در ایران زندانی یا اعدام شده‌اند.

این گزارش گفته بود حکومت ایران با کنترل شدید و سرکوبگرانه رسانه‌ها، آزار و اذیت روزنامه‌نگارانی که وابسته به نهادهای حکومتی نیستند، دادگاه‌های ناعادلانه و فرمایشی، تهدید روزنامه‌نگاران، بازداشت‌های خودسرانه و صدور احکام حبس طولانی‌مدت برای روزنامه‌نگاران، این کشور را به یک محل کاملا ناامن برای روزنامه‌نگاران تبدیل کرده است.

همچنین ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح  روز سه‌شنبه ۹ اردیبهشت از دستگیری ۳ هزار و ۶۰۰ نفر به اتهام آنچه «شایعه‌پراکنی» درباره شیوع کرونا عنوان کرده بود، خبر داد.

آقای شکارچی در این باره همچنین گفته بود: «دشمنان ما همواره به دنبال دشمنی هستند و عواملی نیز دارند که خواسته‌های آنها را در کشور دنبال کنند.»

دامنه این کنترل شدید و سرکوب حتی خبرنگاران رسمی را هم در بر می‌گیرد، چنانکه زینب رحیمی،‌ خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری ایسنا،‌ روز جمعه ۲۹ فروردین، در پی انتقاد از مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست در صفحه توئیتر خود، از کار برکنار شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا