ایرانجهان

جدیدترین و قدرتمندترین کشتی جنگی سپاه یک کشتی تجاری تغییر رنگ داده شده است

یک پایگاه اینترنتی که در حوزه تحلیل تسلیحات نظامی فعالیت می‌کند، نوشت که جدیدترین و قدرتمندترین کشتی جنگی سپاه یک کشتی تجاری تغییر رنگ داده شده است.

پایگاه «hisutton» می‌نویسد، آخرین سرمایه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، ناو شهید رودکی، یک کشتی تجاری است که به عنوان یک پایگاه عملیاتی مورد استفاده قرار می گیرد. در رسانه های ایران این گزارش با هیجان منتشر شده است.

شهید رودکی با مجموعه ای مختلف از سیستم های تسلیحاتی بر روی عرشه‌اش در مقابل رسانه ها رژه رفت. این تسلیحات شامل چهار قایق رهگیر با چندین سیستم پرتاب موشک بودند. از میان آنها، یک پرتابگر سیار برای سیستم موشکی زمین به هوا سوم خرداد. یک بالگرد بل ۴۱۲، شش پهپاد ابابیل-۲، دو کوادروتور و چهار پرتابگر موشک ضد کشتی. این حجم از تسلیحات چشمگیر به نظر می رسید اما چندین سیستم فقط برای نمایش پارک شده بودند. آیا آنها نمایانگر توانایی های واقعی هستند؟

به نظر می رسد پرتابگرهای موشکی ضد کشتی «قادر» در عرشه هستند. این یک نمونه ایرانی از موشک نور است که خود بر اساس خانواده سی-۸۰۲ چینی ساخته شده است. خانواده سی-۸۰۲ یک موشک ضد کشتی معتبر است که در جنگ استفاده شده است. با این حال به نظر می رسد رادار این سیستم یک سیستم متحرک جاده ای ۲۰۱۳۱ است که روی عرشه پارک شده است و برد راداری نسبتاً کوتاهی و همچنین قوس محدودی را پوشش می دهد.

این ناو چه چیزی را به سپاه می آورد؟
سپاه یک نیروی ایدئولوژیک جدا از ارتش منظم ایران است. این سازمان در سال ۱۳۵۷ پس از تغییر رژیم موسوم به انقلاب ایجاد شد و در جنگ ایران و عراق نقش فعالی داشت. از آن زمان به قدرت رسیده است و هم اکنون از برخی جهات با ارتش و نیروی دریایی رقابت می کند. شاخه نیروی دریایی سپاه یک نیروی نامتقارن است. تاکنون تمرکز بر روی آبهای کم عمق خلیج فارس را در دستور کار داشته است. برای این منظور به تعداد زیادی سیستم نسبتاً پیشرفته متکی است. اخیراً تعداد بیشتری موشک ضد کشتی و حتی یک کاتامارن منحصر به فرد را به میدان آورده است. شهید رودکی بزرگترین کشتی جنگی اعلام شده تاکنون است.

بنابراین شهید رودکی افزایش توانایی برای سپاه است تا دامنه خود را تا اقیانوس هند و دریای سرخ گسترش دهد. اما بدون اسکورت نیروی دریایی ایران، این ناو بعنوان یک هدف باز خواهد بود (اگرچه جای سوال است که نیروی دریایی ایران به هر حال از آن چقدر محافظت می کند). بنابراین در واقع یک کشتی برای سناریوهای محدود جنگ است.

اما این به آن بی فایده‌گی هم نیست. در حقیقت در حالی که نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عملیات محلی در خلیج فارس محدود شده است، کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آن سوی مناطق دیگر نیز فعالیت می کند. آنها به عنوان مثال منافع خود را در سوریه دنبال می‌کنند. بنابراین این کشتی ممکن است که در مدیترانه نیز حاضر شود تا از تلاشهای سپاه در ساحل پشتیبانی کند. یا اطلاعاتی را در اختیار نیروهای نیابتی در درگیری ها قرار دهد.

فعالیتهای سپاه در خارج از کشور به طور کلی پنهانی است، اگرچه درگیری آنها در سوریه آشکارتر شده است. اما داشتن این کشتی نشانگر این است که سپاه احتمالاً در درگیری های آینده نقش بارزتری خواهد داشت. یا به عنوان مثال در حمایت از رژیم های متفق به آنها “کمک” خواهد کرد.

در کشتی الکساندر تاکاچنکو روسیه که مدل کوچک کشتی شهید رودکی محسوب می‌شود، دیده می شود که تجهیزات جنگی را به نیروهای مسلح روسیه در طرطوس سوریه تحویل می دهد.

گالاکسی اف، کشتی تجاری
اگرچه این ناو توسط رسانه های ایرانی به عنوان “کشتی جنگی اقیانوس پیمای داخلی” توصیف شده است، اما تحلیلگران جین این کشتی را به طور موقت با نام گالاکسی اف که در ایتالیا ساخته شده معرفی کرده اند. گالاکسی اف یک کشتی کانتینری رول / رول آف بود که اخیراً به قیمت ۲.۷۵ میلیون دلار فروخته شد. طبق داده های «مورین ترافیک»، این کشتی در تاریخ ۲۱ اوت، غرب بندرعباس در ایران را ترک کرد و به مقص سنگاپور به راه افتاد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا