آذربایجان

فوری؛ یکی از جنایتکاران خوجالی ۲۸ سال بعد در شوشا دستگیر شد

سربازان آذربایجان پس از آزادسازی شوشا از اشغال ارمنستان یکی از جنایتکاران خوجالی را ۲۸ سال بعد از ارتکاب جنایات جنگی، دستگیر کردند.

اخیراً طرف ارمنی تصاویر ویدئویی از سربازان آذربایجانی را در حالی که یک پیرمرد را که پس از آزادسازی شوشا دستگیر کرده، منتشر کرد. پیرمرد به زبان آذربایجانی از سربازان می‌پرسد: “من با تو چه کرده ام؟” و طرف ارمنی بلافاصله در مورد “برخورد بیرحمانه با یک غیرنظامی ارمنی ۸۰ ساله” توسط ارتش آذربایجان هیاهو به‌پا کرد. در واقع در این کادرها هیچ قساوتی وجود ندارد و سربازان به راحتی دست یک ارمنی مسن را می گیرند و می‌برند….

با این حال، به زودی مشخص شد که پیرمرد غیرنظامی بی گناه نیست، بلکه او جونیک تووسیان، یکی از جنایتکارانی است که ۲۸ سال پیش، در فوریه ۱۹۹۲، زنان و کودکان آذربایجانی  را بی‌رحمانه در خوجالی کشت. در عکس های گرفته شده از 28 سال پیش، کونیک تووسیان دو اسلحه در دست، یک سیگار در دهان خود دارد و یک زن آذربایجانی در برف نشسته و کودک خود را در آغوش نگه می‌فشارد. جلادان دیگر ارمنی نیز یقه شوهر زن را گرفته‌اند. تووسیان در فهرست جنایتکاران تحت تعقیب نهادهای اجرای قانون آذربایجان به دلیل نسل کشی خوجالی در رتبه ۴۵ قرار دارد.

جونیک تووسیان یک ارمنی اهل سومگاییت آذربایجان است، بعداً به قره باغ کوهستانی نقل مکان کرده و به تروریست‌های ارمنی آنجا پیوست. وی در کشتار خوجالی شرکت کرد و پس از اشغال در شوشا زندگی خود را آغاز کرد.

جواد جوادوف، وكيل دادگستری به يني مساوات گفت كه بازداشت جونيك تووسيان ۸۰ ساله كاملاً قانوني است و انتظار مي رود كه بزودي وي در آذربايجان محاكمه شود.

این وکیل دادگستری گفت: “عکسهایی در دست است که مشارکت جونیک تووسیان در نسل کشی ۲۶ فوریه ۱۹۹۲ در شهر خوجالی آذربایجان را نشان می دهد. مطبوعات و کانال های تلگرامی ارمنستان با ادعای اینکه جونیک تووسیان یک غیرنظامی است هیاهو به پا کرده‌اند و ادعا می کنند که دستگیری او بی اساس است. در واقع، هدف آنها آزادی هر چه سریعتر اوست تا بتواند از مجازات جنایات خود در تاریخ نسل کشی و مجازات غیرانسانی به عنوان وحشتناک ترین جنایت تاریخ آزاد شود. چنین قتل عام  که در پایان قرن بیستم در مقابل چشم جهان رخ داد، جنایتی بود که نه تنها علیه مردم آذربایجان، بلکه همچنین علیه کل بشریت انجام شد. آذربایجان باید با برگزاری دادگاه علنی جونیک تووسیان به تمام جهان نشان دهد که دیر یا زود کسانی که علیه شهروندان خود مرتکب جرم شوند مجازات می شوند”.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا