آذربایجانجهانخاورمیانهسیاست

در پی افزایش تنش‌ها اردوغان و پوتین خود را برای دیدار آماده می‌کنند

رئیس جمهور ترکیه اواخر ماه جاری میلادی با رئیس جمهور روسیه دیدار خواهد کرد تا درباره افزایش تنش‌ها در شمال غرب سوریه بحث و تبادل نظر کند.

رویترز به نقل از دو مقام ترکیه ای گزارش داد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اواخر ماه جاری میلادی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار خواهد کرد تا درباره تنش‌ها در شمال غرب سوریه بحث و تبادل نظر کند.

بر اساس گزارشات، تنش ها در شمال سوریه، در منطقه ادلب، جایی که ترکیه و روسیه یک سال پیش با یک رویارویی مستقیم نظامی مواجه شدند، در حال تشدید است.

نیروی هوایی روسیه و نیروهای رژیم اسد اخیراً حملات خود را علیه گروه های مخالف در شهر ادلب در شمال سوریه افزایش داده اند.

هواپیماهای روسی مناطق مسکونی را در فاصله چند کیلومتری مرز ترکیه و ایست های بازرسی نزدیک پست‌های نظارتی ارتش ترکیه هدف قرار داده‌اند. ارتش ترکیه نیز در نتیجه حملات تروریست های پ.ک.ک/ی.پ.گ در شمال سوریه دو سرباز خود را از دست داده است.

بر اساس توافق آتش بس بین آنکارا و مسکو ، جنگ بین رژیم اسد و گروه های مخالف طرفدار ترکیه در ادلب در مارس ۲۰۲۰ متوقف شد.

در آن زمان بایرکتار و دیگر پهپادهای ارتش ترکیه ارتش اسد را از حمله به ادلب بازداشت و خسارات سنگینی به نیروهای رژیم و گروه های وابسته به آنها وارد کرد.

اکنون اسد قصد دارد کنترل ادلب را به دست آورد و تصور می شود که دیکتاتور سوریه چند روز پیش در سفری ناگهانی به مسکو این موضوع را با پوتین در میان گذاشت.

بر اساس گزارش ها، ارتش رژیم اسد نیروها را در مسیر ادلب متمرکز کرده است و آغاز حملات زمینی وسیع “هر لحظه امکان‌پذیر است”.

همچنین در ادلب، چهار گروه مخالف تحت حمایت ترکیه اخیراً اعلام کرده اند که ارتش ۲۰ هزار نفری تحت عنوان “جبهه آزادی سوریه” تشکیل داده اند و به نظر می رسد خود را برای حمله جدید ارتش اسد آماده می کنند.

به گزارش رویترز، هم روسیه و هم ترکیه از نقض توافق آتش بس که ۱۸ ماه پیش امضا شده شاکی هستند.

ترکیه روز شنبه هفته گذشته اعلام کرد که دو سربازش در این منطقه “شهید شده اند”. یک مقام ترکیه ای که نخواست نامش فاش شود، گفت که موضوع اصلی در دستور کار نشست سوچی روسیه، سوریه یا به طور دقیق تر ادلب خواهد بود. وی تاکید کرد که توافق ادلب هنوز به طور کامل اجرا نشده است.

قبل از توافق آتش بس در مارس ۲۰۲۰، ترکیه و روسیه به نقطه درگیری مستقیم رسیده بودند.

یکی دیگر از مقامات ترکیه ای به رویترز گفته است که نباید تنش‌ها در سوریه تشدید شود.

در آستانه سفر دو روزه اردوغان به روسیه، رئیس جمهور ترکیه هفته آینده برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک می شود.  تاریخ دقیق هر یک از این بازدیدها مشخص نشده است.

به گزارش رویترز، اگرچه روسیه و ترکیه در درگیری های سوریه و لیبی در تقابل با هم هستند، اما مسکو و آنکارا در زمینه دفاعی، انرژی و گردشگری همکاری تنگاتنگی دارند.

خرید سیستم موشکی اس-۴۰۰ روسیه توسط ترکیه، یکی از اعضای ناتو، منجر به تحریم های آمریکا علیه صنایع دفاعی ترکیه شده است.

هر دو مقام ترکیه ای به رویترز گفتند که اردوغان و پوتین همچنین می توانند در این مورد و پروژه های انرژی و گردشگری گفتگو کنند.

بر اساس این گزارش، آنکارا و مسکو همچنین سال گذشته در جنگ بین آذربایجان و ارمنستان در قره باغ رقیب هم بودند.

روسیه در توافق آتش بس بین آذربایجان و ارمنستان میانجیگری کرد که آذربایجان در این درگیری توسط ترکیه حمایت می شد.

علاوه بر این، ترکیه به عنوان ناظر بر آتش بس در قره‌باغ شرکت کرده است.

از سوی دیگر، ترکیه در اوایل امسال با فروش پهپادهای بایراکتار به اوکراین و بعداً به لهستان، عضو ناتو، خشم روسیه را برانگیخت.

این مقام گفت که در مورد مذاکرات سوچی انتظار می‌رود دو طرف در مورد قره باغ و مسائل هواپیماهای بدون سرنشین نیز گفتگو کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا