جهان

ده‌ها هزار نفر در روسیه استعفای پوتین را خواستند

دستگیری سرگئی فورگال، فرماندار منسوب به حزب مخالف در منطقه خاباروفسک در شرق روسیه توسط واحدهای ضد تروریسم  واکنش عمومی را به خود جلب کرده است.

در روسیه، سرگئی فورگال عضو حزب مخالف و فرماندار خاباروفسک، اخیراً به اتهام “ارتکاب جرم سازمان یافته” بازداشت شد. آقای فورگال در سال ۲۰۰۴-۲۰۰۵ به مشارکت در آدم ربایی و قتل افراد بازرگان متهم شد.

ده ها هزار نفر که آخر هفته به خیابان ها رفته بودند، از پوتین رئیس جمهور روسیه خواستند که استعفا دهد.

در این جلسه که به درخواست دادستانی غیر علنی برگزار می‌شود، تصمیم گرفته شد كه آقای فورگال تا ۹ سپتامبر (تقریبا تا دو ماه دیگر) در بازداشت بماند.

رسانه های محلی گزارش دادند که “چند هزار نفر” در این تظاهرات ها شرکت کردند، اما سازمان های غیر دولتی می گویند ۵ هزار تا ۳۰ هزار تظاهرکننده در این اعتراضات شرکت داشتند.

ولادیمیر ژیرینوفسکی، رئیس حزب لیبرال دموکرات روسیه و جبهه مخالفت در مجلس اظهار داشت که آنها از بازداشت آقای فورگال نگران هستند و احتمال دارد نمایندگان این حزب در دوما، جناح پایین پارلمان روسیه در اعتراض به این اقدام استعفا دهند.

۱۰ روز پیش نتایج همه‌پرسی برای تغییرات در قانون اساسی فدراسیون روسیه مشخص شد که بر اساس آن ولادیمیر پوتین می‌تواند برای همیشه نامزد ریاست جمهوری باشد.

در واکنش به نتایج این همه‌پرسی که یک هفته طول کشید، آلکسی ناوالنی، رهبر اپوزسیون این کشور با اشاره به تخلفات صورت گرفته در این رفراندوم اعلام کرد که نتایج این همه‌پرسی را به‌رسمیت نمی‌شناسد و علیه آن اعتراض خواهد کرد.

گفته می‌شود که پیش از پایان کامل کار حوزه‌های رای‌گیری، نتایج اولیه شمارش آرا اعلام شده است. همچنین، نیروهای اپوزیسیون از صدها مورد تخلف در حوزه‌های رای‌گیری خبر داده‌اند. گفته شده است که در برخی نقاط، مردم وادار به شرکت در رفراندوم شده‌اند.

کمیسیون انتخابات روسیه، میزان شرکت واجدان شرایط را حدود ۶۰ درصد اعلام کرد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا