ایرانجهانسیاست

دیپلمات ونزوئلایی که هنگام پرواز به ایران بازداشت شده بود به آمریکا تحویل داده شد

مقامات کشور آفریقایی کیپ ورد، الکس ساب، تاجر کلمبیایی و یکی از کلیدی‌ترین عوامل مالی حکومت نیکلاس مادورو در ونزوئلا را به آمریکا تحویل دادند.

مقامات کشور آفریقایی کیپ ورد، الکس ساب، تاجر کلمبیایی و یکی از کلیدی‌ترین عوامل مالی حکومت نیکلاس مادورو در ونزوئلا را که در ژوئن ۲۰۲۰ هنگام رفتن به ایران به درخواست آمریکا دستگیر شده بود، به آمریکا تحویل دادند.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی به نقل از رسانه های بین‌المللی، هواپیمای حامل الکس ساب دیروز شنبه ۲۴ مهر حدود ساعت ۱۶:۰۰ به وقت محلی از کیپ ورد به ایالات متحده پرواز کرد. او در فلوریدا محاکمه خواهد شد.

الکس ساب، شهروند و تاجر کلمبیایی، در ژوئیه ۲۰۱۹ توسط آمریکا به اتهام ایجاد “شبکه فساد گسترده” که به نفع نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا بود، در لیست سیاه قرار گرفت.

یک سال بعد، ساب به درخواست ایالات متحده در کیپ ورد دستگیر شد. هواپیمای این دیپلمات هنگام عزیمت به ایران برای سوخت گیری فرود آمد و توسط ماموران اف‌بی‌آی و مقامات محلی اینترپل بازداشت شد.

الکس ساب نماینده ویژه ونزوئلا در اتحادیه آفریقا بود. به گفته رسانه های کلمبیایی، او اطلاعاتی در مورد توافقنامه های محرمانه بین دولت ونزوئلا و ایران و روسیه دارد که مغایر با منافع آمریکا است.

وزیر خارجه روسیه وضعیت پیش آمده در باره الکسی ساب را “بی سابقه” خواند. این وزارتخانه گفت که ایالات متحده با استرداد یک مقام دیپلماتیک، “به سطح جدیدی [از تنش‌آفرینی] رسیده است” و سابقه ای زیان‌بار ایجاد کرده است.

الکسی ساب، حداقل ۳۵۰ میلیون دلار از طریق سیستم مالی این کشور به نفع دولت ونزوئلا پولشویی کرده است. وکلای وی و دولت ونزوئلا دستگیری وی را “با انگیزه سیاسی” توصیف کرده‌اند. مقامات ونزوئلا بارها خواستار آزادی الکس ساب شده اند.

کاراکاس می گوید این دیپلمات برای “مأموریت بشردوستانه” قصد رفتن به ایران را داشته است.

در واکنش به استرداد الکس ساب، دولت ونزوئلا اعلام کرده است که گفت وگو با مخالفان را که از چند ماه پیش آغاز شده بود به حالت تعلیق درآورده است.

این خبر را خورخه رودریگز، رئیس مجلس ملی ونزوئلا اعلام کرد. وی استرداد ساب را یکی دیگر از اقدامات تجاوزکارانه آمریکا به ونزوئلا توصیف کرد.

رودریگز، رئیس هیئت دولت ونزوئلا در گفتگو با مخالفان گفت: “در واکنش به این اقدام تجاوزکارانه، ما در دور بعدی که در ۱۷ اکتبر در مکزیک برگزار می شود، شرکت نخواهیم کرد.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا