ایران

رتبه ایران از لحاظ شاخص آزادی اقتصادی: هفتم از آخر

مؤسسه فریزر در تازه‌ترین گزارش سالانه خود درباره شاخص آزادی اقتصادی در کشورهای جهان، ایران را در رتبه ۱۵۹ قرار داده و تنها شش کشور وضعیت بدتری نسبت به ایران دارند.

بر اساس این گزارش که روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت در سایت این موسسه کانادایی منتشر شد، تنها کشورهای لیبی، آرژانتین، سوریه، زیمبابوه، سودان و ونزوئلا وضعیت بدتری نسبت به ایران دارند.

جایگاه ایران برای سال ۲۰۲۲ نسبت به یک دهه پیش ۱۴ رتبه سقوط کرده است. همچنین در سال ۱۹۸۰ ایران جایگاه ۹۵ را در میان کشورها از لحاظ آزادی اقتصادی داشت؛ به عبارتی تقریبا از زمان انقلاب بهمن ۵۷ تاکنون، جایگاه ایران در شاخص آزادی اقتصادی ۶۴ پله سقوط کرده است.

این موسسه در رتبه‌بندی کشورها پنج شاخص را برای ارزیابی آزادی اقتصادی در نظر گرفته است. همه پنج شاخص مورد نظر از جمله حجم دولت، نظام حقوقی و حقوق مالکیت، تورم و ثبات ارزش پول ملی، قوانین و آزادی تجارت بین‌المللی برای ایران در وضعیت بدی قرار دارد و بدترین رتبه ایران در میان شاخص‌های یاد شده، آزادی تجارت بین‌المللی است.

بر اساس برآورد مؤسسه فریزر، هنگ‌کنگ بهترین جایگاه را از لحاظ آزادی اقتصادی در میان کشورها دارد و بعد از آن به ترتیب سنگاپور، سوئیس، نیوزیلند و دانمارک قرار دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا