ایرانسیاست

روحانی: شرایط اقتصاد در سال 98 «ثبات و آرامش نسبی» بود

رئیس‌جمهوری ایران ادعا کرد که «قهرمانان اقتصادی» در این کشور توانستند اقتصاد را در شرایط «ثبات و آرامش نسبی» قرار دهند.

 

برآوردهای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول درباره اقتصاد ایران در سال 98، بیشتر مبتنی بر کاهش نرخ رشد تولید در این کشور همراه با نرخ رشد منفی ارزیابی شد. اما رئیس‌جمهوری ایران از کسب موفقیت اقتصادی در ایران سال سخن گفت. بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، چهارشنبه 28 اسفند 1398، در حاشیه جلسه هیئت دولت که در مجموعه کاخ سعدآباد برگزار شد، حسن روحانی، با بیان اینکه از اردیبهشت 98، بدترین فشار به اقتصاد به خصوص صنعت نفت وارد شد، اما آن را همراه با «موفقیت‌های زیادی» دانست که نتیجه آن نوشتن بودجه «بدون نفت» بود.

روحانی ادعا کرد، در سالی که گذشت، «قهرمانان اقتصادی» در این کشور، توانستند اقتصاد را در «شرایط ثبات و آرامش نسبی» قرار دهند.

به گفته او در این سال، توانستند از تورم نقطه به نقطه 52 درصد به 25 درصد برسند.

روحانی، میزان خسارت در فروردین 1398 را 35 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که در 25 استان روی داد.

او با یادآوری کشته شدن سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، توسط آمریکایی‌ها، گفت: «سردار بزرگ ما را ترور کردند و ما این اقدام آنها را بی پاسخ نگذاشتیم و نخواهیم گذاشت، به دلیل اینکه نیروهای مسلح ما پاسخ قاطعی به اقدام آنها دادند و یک پایگاه بزرگ آنها را با غرش موشک‌ها در منطقه هدف قرار دادند که فکر می‌کنم آمریکایی‌ها این مساله را هیچ گاه فراموش نمی‌کنند زیرا در منطقه برای اولین بار بود که در برابر آنها به این شکل ایستادگی می‌شد».

رئیس جمهوری ایران در ادامه از «رکوردشکنی در پارس جنوبی»، با اتمام کار 6 سکو و اجرایی شدن آنها به جز فاز 11 خبر داد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، اعلام کرد که بانک مرکزی، 39 میلیارد دلار ارز تخصیص داده که 14.8 میلیارد دلار آن برای کالای اساسی است.

گفتنی است، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، رشد صنایع و معادن در سه ماهه اول سال 1398 در ایران، منفی 21.2 و در سه ماهه دوم منفی 23.7 درصد بود. در سه ماهه سوم نیز این عدد به منفی 1.9 درصد رسید.

به عقیده اقتصاددانان، سال 1398، یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصاد ایران در 40 سال گذشته بود.‏

در این سال، تحریم‌های آمریکا علیه ایران، آغاز شد و از همان آغاز با بحران ‏سیل در ده‌ها استان ایران در شوک فرو رفت. در این ‌سال، به نظر اغلب اقتصاددانان، ‏هدف‌گذاری‌های مورد توجه برای سر پا نگاه داشتن اقتصاد با موفقیت همراه نبود تا در نهایت انتهای این ‌سال، ویروس کرونا ضربه نهایی را به آن وارد کرد.

بر اساس گزارش تجارت‌نیوز، در این سال، تعمیق رکود تورمی، رشد ‏تورم سبد معیشت خانوارها تا 40 درصد، کاهش شدید قدرت خرید خانواده‌ها، عدم توسعه و بهره‌وری در تولید، افزایش 92 درصدی ‏قیمت مسکن و رکود شدید در این حوزه و کاهش قابل‌توجه میزان رشد اقتصادی و تغییرات منفی بسیاری از شاخص‌های اقتصادی ایران ‏از جمله مواردی بود که می‌توان آنها را به‌عنوان دستاوردهای اقتصادی ‌سال 98 قلمداد کرد. اما در این میان، قائله افزایش قیمت بنزین که با سرکوب و تعداد بالای کشته، به پایان رسید، اگرچه برای دولت منافع زیادی همراه داشت، اما خشم و اعتراض گسترده مردم را علیه حکومت برانگیخت که در نوع خود بی‌سابقه بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا