جهان

زلنسکی دست داشتن دولت یا ارتش اوکراین در انفجار خط لوله نورد استریم را رد کرد

یک روز پس از انتشار خبری مبنی بر دست داشتن «گروه‌های طرفدار اوکراین» در انفجار خط لوله نورد استریم در آب‌های دریای بالتیک، رئیس جمهور اوکراین هر گونه ارتباط خود یا دولتش با این رخداد «خرابکارانه» را رد کرد.

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست روز سه‌شنبه، ۱۶ خردادماه، در گزارشی از وجود «یک گروه عملیات ویژه اوکراینی»‌ خبر داد که طرح و نقشه خرابکاری در خط لوله نورد استریم را داشته است.

به نوشته این روزنامه، یک سازمان جاسوسی اروپایی در ژوئن سال ۲۰۲۲، چهار ماه پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین و سه ماه پیش از وقوع انفجارها، به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، در این باره اطلاعاتی داده است.

این سازمان جاسوسی که مشخص نشده به چه کشوری تعلق دارد محرمانه خبر داده است که «غواصان ارتش اوکراین» در حال برنامه‌ریزی برای این حمله‌اند.

پیشتر هم در اسفندماه سال گذشته روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده بود که به احتمال فراوان گروه‌های روسی یا اوکراینیِ طرفدار حکومت اوکراین خط لوله «نورد استریم» را منفجر کرده‌اند، ولی این ارزیابی اطلاعاتی هنوز قطعی نیست.

حال در واکنش به این گزارش تازه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در گفت‌وگو با دو رسانه آلمانی هر گونه ارتباط خود، ارتش اوکراین و سرویس‌های اطلاعاتی این کشور با انفجارها در این خط لوله را رد کرده است.

نشت نورد استریم ۲۷ سپتامبر

دلیل تخریب خط لوله «نورد استریم» انفجارهای بزرگ بوده است

آقای زلنسکی روز چهارشنبه، ۱۷ خرداد، گفت: «من هرگز دست به چنین کاری نمی‌زنم…. ما اطلاعی از آن نداریم، به هیچ وجه.»

خط لوله «نورد استریم ۱» و «نورد استریم ۲» که توسط شرکت دولتی روسی گازپروم و در همکاری با چند شرکت غربی احداث شد گاز صادراتی روسیه را با عبور از بستر دریای بالتیک به سواحل شمالی آلمان منتقل می‌کند.

در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در اسفند سال ۱۴۰۰ این خط لوله به یک موضوع حساسیت‌برانگیز و تنش‌آفرین بدل شد.

انفجار در خط لوله نورد استریم پس از آن برملا شد که ارتش دانمارک روز سه‌شنبه، پنجم مهر ۱۴۰۱، اعلام کرد که سه نشت بزرگ در جزیره برنهُلم متعلق به دانمارک در دریای بالتیک و بین جنوب سوئد و لهستان شناسایی شده‌ است. این نشتی‌ها موجب تشکیل حباب‌هایی به قطر ۲۰۰ متر تا یک کیلومتر روی سطح آب شده بودند.

پس از وقوع انفجار، دولت روسیه نیز اعلام کرد که خسارات وارد شده به خط لوله «نورد استریم» نتیجه اقدام خرابکارانه بوده و به شکلی غیرمستقیم آمریکا و متحدان آن را مسئول این اقدام معرفی کرد.

در مقابل، مقام‌های آمریکا و اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، نیز وقوع انفجارها و بروز سه نشتی همزمان در خطوط لوله نورد استریم را «خرابکاری» خواندند و اتحادیه اروپا قول داد با «قوی‌ترین پاسخ ممکن» به آن واکنش نشان دهد.

گازپروم تا پیش از آغاز جنگ روسیه در اوکراین از ظرفیت انتقال سالانه ۵۵ میلیارد مترمکعب گاز از طریق خط لوله نورد استریم ۱ به اروپا برخوردار بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا