جهان

سازمان‌های بین‌المللی حقوق‌بشر جنایات دیوید تونویان، وزیر دفاع سابق ارمنستان را مستند کردند

جنایات جنگی ارتش ارمنستان طی جنگ ۴۴ روزه قره باغ در خاک آذربایجان توسط سازمان عفو ​​بین الملل مستند شده است.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، گزارش اخیر این سازمان می تواند به عنوان مدرک مهمی برای بازخواست رهبران ارمنستان، از جمله دیوید تونویان، وزیر دفاع پیشین در قبال حملات به غیرنظامیان آذربایجانی استفاده شود.

ارتش ارمنستان و نیروهای اشغالگر آن در قره باغ از ابتدای درگیری ها عمداً مناطق مسکونی آذربایجان را هدف قرار دادند. نیروهای ارمنی در ابتدای نبرد روستاهای ترتر، برده و آغجابدی در نزدیکی خط تماس و همچنین خود شهر ترتر را با موشک، راکت، خمپاره و توپ مورد حمله قرار می‌دادند. بعداً، رهبری ارتش ارمنستان مقیاس جنایات خود را گسترش داد و موشکهای بالستیک «غیر دقیق» شوروی سابق را با کلاهکهای مخرب به شهرهای برده و گنجه که دور از خط تماس هستند و هیچ تاسیسات نظامی در آن قرار نداشت، شلیک کرد. در نتیجه این حملات، حدود ۱۰۰ غیرنظامی آذربایجانی از جمله افراد مسن و کودکان جان باختند.

در آن زمان، سازمان های بزرگ بین المللی حقوق بشر مانند عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر، نقض حقوق بشر را در عملیات های نظامی در قره باغ فقط از نقطه‌نظر ارمنستان ثبت می‌کردند. سرانجام، پس از تماس ها و اعتراض های باکو، این سازمان ها شروع به کار در طرف آذربایجانی نیز کردند و این واقعیت را که رهبری نظامی ارمنستان عمداً مناطق مسکونی را هدف قرار داده است، مستند سازی کرده و بیانیه هایی صادر کردند.

سازمان، اکنون، گزارش نهایی خود را براساس حقایقی كه جمع آوری كرده منتشر كرده است. براساس این گزارش، نیروهای ارمنستان از موشکهای «غیر دقیق» عملیاتی – تاکتیکی، موشک اندازهای هدایت نشونده و توپخانه علیه مناطق مسکونی آذربایجان استفاده کردند. در این گزارش آمده است که پس از توافق سه جانبه در تاریخ ۱۰ نوامبر سال گذشته برای تعلیق درگیری ها، سازمان عفو ​​بین الملل به منطقه ای که در آن جنگ بود دسترسی پیدا کرد. و در اواخر ماه نوامبر و اوایل دسامبر، از ده ها نقطه از آذربایجان که مورد حمله قرار گرفته بود بازدید کرد. سازمان عفو بین‌الملل با بازماندگان ده ها جان باخته و زخمی شده در اثر این حملات، مصاحبه کردند و همچنین با مقامات محلی و نظامی، کارمندان سازمان های غیردولتی و روزنامه نگاران گفتگو کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا