ایرانجهانخاورمیانه

سازمان ملل: موشک‌های پرتاب شده به عربستان منشأ ایرانی دارند

خبرگزاری رویترز می‌گوید آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در یک گزارش به شورای امنیت سازمان ملل گفته که موشک‌هایی که به اهدافی در عربستان شلیک‌شده بود، «منشاء ایرانی» دارند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در گزارشی گفته است موشک‌های كروز كه سال گذشته در حملات متعددی به تأسیسات نفتی و فرودگاه بین‌المللی در عربستان سعودی از آنها استفاده شد، دارای «منشأ ایرانی» بوده‌اند. این موضوع در گزارشی که گوترش به شورای امنیت ارائه کرده، آمده است و خبرگزاری رویترز مدعی شده که روز پنجشنبه یک نسخه از آن را مشاهده کرده است.

بر اساس این خبر، آقای گوترش در این گزارش همچنین اضافه کرده که برخی تسلیحات و تجهیزات مرتبط که آمریکا در ماه نوامبر ۲۰۱۹ و فوریه ۲۰۲۰ در منطقه توقیف کرد نیز دارای «منشا ایرانی» بود‌ه‌اند.

گوترش گفته که برخی از اقلام کشف شده از نظر طراحی ویژگی‌های مشابهی با اقلامی دارند که در یک واحد تجاری در ایران نیز تولید می‌شود یا دارای مارک‌های فارسی هستند و برخی نیز بین فوریه ۲۰۱۶ و آوریل ۲۰۱۸ به این کشور تحویل داده شده‌اند.

وی در گزارش خود گفته است این اقلام ممکن است با قطعنامه سال ۲۰۱۵ شورای امنیت درباره ممانعت از توسعه سلاح‌های هسته‌ای ایران، موضوع توافق تهران با قدرت‌های جهانی، «تناقض» داشته باشد.

گفتنی‌ست که دبیرکل سازمان ملل متحد در طول سال دو بار درباره رعایت تحریم‌های تسلیحاتی اعمال شده علیه ایران و دیگر محدودیت‌های مربوط با توافق هسته‌ای گزارش می‌دهد.

هنوز نماینده ایران در سازمان ملل متحد در این زمینه واکنشی نشان نداده است.

تابستان سال گذشته حمله غافلگیرانه‌ای به تاسیسات نفتی سعودی آرامکو در نزدیکی سواحل خلیج انجام شد که مدتی تولید و صادرات نفت عربستان را مختل کرد. شبه‌نظامیان حوثی مسئولیت این حمله را به عهده گرفتند.

آنتونیو گوترش گفته سازمان ملل سلاح‌های مورد استفاده در حمله به تأسیسات نفتی سعودی در عفیف در ماه مه، فرودگاه بین‌المللی ابها در ماه ژوئن و اوت و نیز تأسیسات نفتی آرامکو در خریص و عبقوق در ماه سپتامبر را بررسی کرده است.

بر اساس این بررسی‌ها «دبیرخانه سازمان چنین ارزیابی می‌کند که موشک‌های کروز یا قطعات دیگری که در این چهار حمله مورد استفاده قرار گرفته‌اند دارای منشأ ایرانی هستند.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا