fa

آمادگی دبیرکل سازمان ملل «آنتونیو گوترش» برای میانجیگری میان آمریکا و ایران

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که در صورت درخواست طرفین، این سازمان آمادگی میانجیگیری میان آمریکا و ایران را دارد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به حمله دیروز به دو نفت‌کش در دریای عمان که منجر به افزایش تنش ها میان آمریکا و ایران شده است، گفت: این سازمان در صورت توافق طرفین، آمادگی میانجیگری را دارد اما اکنون چنین سازوکاری برای گفت‌وگوهای دو طرف دیده نمی‌شود.

وی که پس از دیدار با «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب سخن می گفت، بر لزوم یک تحقیق مستقل و بی طرف در این زمینه تاکید کرد و گفت: بسیار مهم است که حقیقت را بدانیم و مسئولیت‌ها روشن شود. این تنها می‌تواند از سوی یک نهاد مستقل انجام شود.

گوترش دیروز در سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل هرگونه حمله به کشتی های غیرنظامی را محکوم کرده و گفته بود: چیزی که دنیا تحمل جبران خسارات آن را ندارد، ایجاد درگیری در تنگه هرمز و دریای عمان است.

گفتنی است هیروشیگه سکو، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن روز گذشته اعلام کرده بود که دو نفت‌کش حامل محموله های مرتبط با این کشور در نزدیکی تنگه هرمز هدف حمله قرار گرفته‌اند.

در جریان حمله دیروز ابتدا یک فروند کشتی تانکر به نام FRONT ALTAIR با پرچم جزایر مارشال از مبدا الرویس قطر به سمت تایوان در حال حرکت بود، دچار حریق شد.

یک ساعت بعد، نفتکش دیگر با پرچم پاناما در فاصله 30 مایلی بندرجاسک در مسیر بین المللی تردد کشتی‌ها آتش گرفت. این نفتکش از بندرالجبیل عربستان سعودی با محموله متانول در حال حرکت به سمت سنگاپور بود.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) نیز ویدئویی از یک قایق گشتی متعلق به سپاه پاسداران ایران منتشر کرده و ادعا کرده است که این قایق در دریای عمان در حال جمع آوری مینهای منفجر نشده در نزدیکی یکی از نفتکشهای مورد هدف قرار گرفته بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا