جهانسلامتی و زندگی

آنتونیو گوترش: یک ویروس میکروسکوپی جهان را به زانو درآورد

دبیرکل سازمان ملل متحد امروز در مجمع جهانی بهداشت که به‌صورت آنلاین برگزار شد، گفت: باوجود پیشرفت‌های عظیم علمی و اقتصادی دهه‌های اخیر، یک ویروس میکروسکوپی ما را به زانو درآورد. 

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، امروز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت در نشست مجمع جهانی بهداشت با محوریت همه‌گیری کووید-۱۹ که به‌صورت آنلاین برگزار شد، اظهار داشت: «ما هنوز نمی‌دانیم که چطور کووید-۱۹ را می‌توان از بین برد، درمان کرد یا خود را در برابر آن واکسینه کرد، و هیچ تصور مشخصی نیز نداریم که چه زمانی قادر به انجام این کارها خواهیم بود.»

آقای گوترش افزود این ضعف که با این ویروس خود را ظاهر کرد، محدود به سیستم‌های بهداشتی ما نبوده و در همه زمینه‌ها، همه روندهای موجود جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دبیر کل سازمان ملل همچنین گفت این انتخابی میان این نیست که آیا به تبعات بهداشتی این پاندمی پاسخ دهیم یا اینکه به تبعات اقتصادی و اجتماعی آن پاسخ دهیم. ما نمی‌توانیم میان چنین چیزهایی تمایز قایل شویم. اگر ما شیوع این ویروس را کنترل نکنیم، اقتصاد نیز هیچ وقت احیا نخواهد شد.

این مقام عالی‌رتبه سازمان ملل همچنین با «بزرگترین چالش عصر» توصیف کردن پاندمی ویروس کرونا افزود هنوز هم معلوم نیست که ما چه زمانی به داروهای تاثیر‌گذار یا واکسنی در مقابل این ویروس دست پیدا خواهیم کرد.

خطاب به نهاد تصمیم‌گیرنده سازمان جهانی بهداشت بار دیگر درخواست‌های این نهاد بین‌المللی برای همبستگی جهانی را بازگو کرد و گفت: ما همگی در حال پرداخت بهای گزاف بابت واکنش‌های ملی گهگاه متضاد به این پاندمی هستیم.

گوترش گفت: بسیاری از کشورها توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت را نادیده گرفته‌اند. در نتیجه این ویروس در سراسر جهان گسترش یافت و اکنون به سمت جنوب جهان می‌رود، جایی که تاثیر آن حتی ممکن است مخرب‌تر باشد و ما با خطر افزایش‌های بیشتر و موج‌های بیشتر روبرو هستیم.

دبیر کل سازمان ملل با حمایت از سازمان جهانی بهداشت بار دیگر بر درخواست‌های این نهاد بین‌المللی برای همبستگی جهانی تاکید کرد و گفت واکنش‌های گهگاه متضاد دولتها به این پاندمی باعث شد که ما همگی بهای گزافی پرداخت کنیم.

در این زمینه او گفت در نتیجه نادیده گرفتن توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت از سوی بسیاری از کشورها.این ویروس در سراسر جهان شیوع پیدا کرد و اکنون به سمت جنوب کره زمین در حال گسترش است،

نگرانی آقای گوترش نسبت به گسترش این ویروس به سمت جنوب کره زمین به این خاطر است که به خاطر ضعف سیستم بهداشتی در کشورهایی که در جنوب نیم‌کره زمین واقع شده‌اند شیوع کرونا تاثیر مخرب‌تری می‌تواند به بار آورد و به این خاطر با خطر افزایش‌های بیشتر و موج‌های بیشتر روبرو شویم.

این در حالیست که دونالد ترامپ، رئیس جمهور و دیگر مقام‌های ارشد آمریکا در هفته‌های اخیر با لحنی تند از عملکرد چین به عنوان مرکز اصلی شیوع ویروس انتقاد کرده و این کشور را به پنهانکاری آمار و اطلاعات متهم کرده‌اند.

شی جینگ‌پین، رئیس جمهور چین اما در سخنرانی امروز خود در مجمع جهانی بهداشت از عملکرد کشورش در مقابله با شیوع کرونا دفاع کرد.

آقای جینگ‌پین همچنین در رابطه با پیشنهادهای ارایه شده در مورد تحقیقات در خصوص منشا ویروس کرونا با موافقت شرطی گفت کشورش از تحقیقات بین‌المللی در این باره حمایت می‌کند اما همکاری با چنین تحقیقاتی را به پس از کنترل بیماری منوط می‌داند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا