ایرانجهان

نیروهای دریایی تحت حمایت غرب به کشتی‌ها هشدار دادند از آب‌های ایران دوری کنند

نیروهای دریایی تحت حمایت غرب در خاورمیانه به رهبری آمریکا به کشتی‌هایی که از طریق تنگه هرمز سفر می‌کنند، هشدار دادند که به دلیل احتمال توقیف، تا حد امکان از آب‌های ایران دوری کنند.

تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، ضمن تایید خبر صدور این هشدار گفت به کشتی‌ها توصیه شده تا جای ممکن دورتر از آب‌های محدوده ایران حرکت کنند.

شرکت اطلاعات امنیت دریایی امبری نیز اعلام کرد: سازمان نظارت بر کشتیرانی اتحادیه اروپا درباره احتمال حمله به کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز طی ۷۲ ساعت آینده، به کشتی‌ها هشدار داده است.

از سوی دیگر، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا ۱۶ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد که بیش از سه هزار نیرو با دو ناو جنگی آمریکا با هدف بازداشتن جمهوری اسلامی از توقیف نفتکش‌ها پس از عبور از کانال سوئز وارد دریای سرخ شدند.

چند روز پیش از آن نیز، مقام‌‌های آمریکایی به رسانه‌ها گفتند پنتاگون در نظر دارد برای مقابله با تهدیدهای ایران، در صورت تقاضای کشتی‌های تجاری که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، نیروهای نظامی خود را در این کشتی‌ها مستقر کند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، هنوز در این مورد تصمیم نهایی گرفته نشده و رایزنی‌های آمریکا با کشورهای خلیج فارس در این زمینه ادامه دارد.

ایالات متحده در حال تقویت نیروهای خود در منطقه است و اوایل مرداد، در ادامه اقدام‌های آمریکا برای محافظت از خطوط کشتی‌رانی در تنگه هرمز در برابر تهدیدهای ایران، یک گردان هوایی جنگنده‌های اف-۳۵ برای پیوستن به ناوگان گشت ایالات متحده در منطقه، وارد خاورمیانه شد. این جنگنده‌ها در عملیات آمریکا در سوریه نیز استفاده خواهند شد.

اواخر تیرماه نیز، یک مقام ارشد پنتاگون در جمع خبرنگاران گفت آمریکا برای جلوگیری از اقدام‌های ایران در توقیف کشتی‌ها، در حال افزایش استفاده از هواپیماهای جنگنده اف-۱۶ در محدوده تنگه هرمز است.

به گفته ارتش آمریکا، ایران طی دو سال گذشته نزدیک به بیست کشتی یا نفتکش با پرچم‌های بین‌المللی را در منطقه توقیف کرده یا تلاش کرده است تا توقیف کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا