جهان

سران بریکس با افزایش اعضای آن موافقت کردند

دولت آفریقای جنوبی روز چهارشنبه اول شهریور اعلام کرد، سران گروه قدرت‌های اقتصادی نوظهور (بریکس)، با افزایش کشورهای عضو آن بر اساس شروطی که در نشست اخیر آنها در ژوهانسبورگ مورد پذیرش هر پنج عضو قرار گرفت، موافقت کرده‌اند.

در عین حال، عضویت کشورهای دیگر در گروه بریکس، در راستای هدف این گروه که نفوذ بیشتر برای شکل دادن نظم جهانی است نیز خواهد بود.

بحث گسترش بریکس که در حال حاضر متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، دستورجلسه اجلاس سه روزه این گروه در ژوهانسبورگ را کاملا تحت‌الشعاع خود قرار داده و اختلافات میان اعضای آن را نیز در این زمینه آشکار کرده است.

به گفته مقامات آفریقای جنوبی، حدود چهل کشور برای عضویت در این گروه درخواست داده‌ یا ابراز علاقه کرده‌اند که در میان آنها نام کشورهای ایران، آرژانتین، بنگلادش و عربستان سعودی به چشم می‌خورد.

مسئله گسترش بریکس به ویژه مورد اختلاف هند و چین، دو اقتصاد قدرتمند این گروه بوده است.

پکن می خواهد نفوذ خود را از طریق گسترش بریکس توسعه دهد، در حالی که دهلی‌نو نسبت به نیات رقیب منطقه‌ای خود محتاط است.

نالدی پندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی، روز چهارشنبه گفت، سران بریکس «با گسترش آن موافقت کرده‌اند» و جزئیات بیشتر در این زمینه، پیش از پایان یافتن اجلاس آنها در روز پنج‌شنبه به اطلاع عموم خواهد رسید.

او پیش‌تر نیز گفته بود که آفریقای جنوبی امسال روی فهرستی از «راهنماها» برای ورود اعضای جدید کار کرده است.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند نیز روز چهارشنبه به سران بریکس در این اجلاس گفته است که از گشودن درهای عضویت این گروه به روی اعضای جدید حمایت و «از پیشروی در این زمینه بر اساس توافق، استقبال می‌کند

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین که به منظور حضور در این اجلاس، برای دومین بار در سال جاری به سفر خارجی رفته است، می‌گوید که گسترش بریکس، «باعث یکپارچه شدن قدرت و خرد ما برای اداره عادلانه‌تر و برابرتر جهان خواهد شد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که حکم بازداشت او از سوی دیوان کیفری بین‌المللی برای جنایات جنگی روسیه در اوکراین صادر شده، از طریق ویدئوکنفرانس در این اجلاس شرکت کرده است.

خبرگزاری دولت روسیه روز پنجشنبه ۲۶ مرداد، به نقل از کرملین گزارش داد، ولادیمیر پوتین و همتای ایرانی‌اش، ابراهیم رئیسی، در مکالمه‌ای تلفنی درباره امکان عضویت ایران در گروه «بریکس» گفت‌وگو کرده‌اند.

در حالی که ایران عضو این گروه نیست، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، چهارشنبه شب برای شرکت در اجلاس بریکس، عازم ژوهانسبورگ شد.

پانزدهمین اجلاس سران کشورهای بریکس که تا روز پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت، در زمانی برگزار می‌شود که اختلافات در صحنه بین‌المللی با حمله روسیه به اوکراین تشدید شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا