ایرانفرهنگ و هنر

سریال پایتخت عرصه نفوذ و ستون پنجم فرهنگی دشمن علیه ایران

عبدالعلی علی‌عسگری، رییس سازمان صدا و سیما بالاخره به انتقادات تند اصولگرایان از بابت اپیزود آخر سریال پایتخت واکنش نشان داد.

عبدالعلی علی‌عسگری از میرباقری قائم مقام خود خواسته بررسی کند که بخش های حاشیه ساز این سریال به دلیل «نفوذ و ستون پنجم فرهنگی دشمن» بوده یا دلایل دیگری در کار است.

کیهان به نقل از حجت‌الاسلام خسروپناه استاد حوزه و دانشگاه در نقد سریال پرحاشیه پایتخت شش نوشت: فارغ از نقدهایی چون اختلاط نامحرم، تعابیر بی‌ادبانه مخصوصاًًُ نسبت به والدین، بی‌احترامی به نماز و حج و… ولکن نقد ریشه‌ای‌تر این سریال رویکرد ایران‌گریزی و ایران تضعیفی است.

او همچنین گفته که این رویکرد «از دوره قاجار توسط مستشرقین و بعد روشنفکرنمایان داخلی دنبال می‌شود.»

او همچنین تصریح کرده که این سریال با نشان دادن ایرانیانی که یا قاچاقچی(ارسطو) هستند یا روانی(بهبود) یا مسئول ناتوان و بی‌عرضه و منفعل(نماینده مجلس) یا دارای کمبود شخصیت(بهتاش) یا نوجوانان غرق در اینستاگرام و فضای مجازی(دختران دوقلو) یا مدعیان پرادعای هیچ‌کاره و فرصت‌طلب(نقی) یا مروج آرایشگری و رفتارهای نامناسب(رحمت و فهیمه) یا عقل کلی که در مواردی احساسی داوری می‌کند(هما)، برای بیننده مخصوصاًًً بیننده خارجی تصویر بسیار منفی علیه ایران می‌سازد.
خاطرنشان می شود که  سریال «پایتخت» در ایام نوروز پخش شد و آنطور که گفته می شود از جمله مجموعه‌های تلویزیونی پر طرفدار است.

به نظر بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی  واکنش‌های نشان داده شده از طرف جبهه اصولگرا مربوط به آخرین قسمت سریال «پایتخت۶» است.

در این قسمت «رحمت»، از بازیگران این سریال، پس از ازدواج با همسر خود سوار برموتور در جاده‌ای حرکت می‌کنند که این اپیزود به فیلم‌ «همسفر» که  قبل از انقلاب ساخته شده شباهت دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا