مقالات

سیستم مجازی آموزش زبان تورکی جمهوری آزربایجان با استقبال خوبی در این سوی آراز مواجه هست

محسن پاک‌آیین از سال ۹۱ تا ۹۵ سفیر ایران در آذربایجان بود و بعد از آن به بیت رهبری رفته و اسماً معاون بین‌الملل دفتر حفظ و نشر آثار رهبری شد. ولی همچنان یکی از طراحان سیاستهای ایران در قبال آزربایجان است. حالا پاک‌آیین از مردم شریف آذری‌زبان (!!!) می‌گوید و این نشان می‌دهد که بالایی‌ها یا چیزهایی فهمیده‌اند یا از چیزی ترسیده‌اند.

تا صد سال دیگر، اگر زور بالای سر اینها نباشد و از اینها بخواهیم که بخشی از حقوق مردم مانند حضور زنان در استادیوم‌ها و تدریس زبان تورکی را تحقق بخشند، اینها باز خواهند گفت که وقتش نرسیده و بسترهای لازم فراهم نیست. برای همین حالا که امثال پاک‌آیین می‌گویند که پخش اخبار و گزارش به زبان آذری (منظور تورکی) اقدامی به موقع است، یعنی کار از کار گذشته است.

بخش آذری ایرنا که پاک‌آیین آن را نماد عملی اعتلای زبان آذری (منظور تورکی) نامیده، با رسوایی خبرنگارش مُرده به دنیا آمد. ولی طرف مقابل گام مهمی برای اعتلای زبان تورکی برداشته و همین لرزه به جان دشمنان این زبان انداخته است. جمهوری آزربایجان سیستم مجازی آموزش زبان تورکی راه انداخته که تا امروز با استقبال خوبی در میان نوجوانان این سوی آراز مواجه شده است و برای آنهایی که تا حالا در این کلاس‌ها ثبت نام نکرده‌اند، یک هفته دیگر فرصت باقیست تا فرزندانشان را با طعم شیرین آموزش به زبان خودمان آشنا کنند.

این کلاس‌ها اگر در چند سال آینده با استقبال بیشتری روبرو شود، دیگر پسران و مخصوصا دختران‌مان مجبور نخواهند بود که به مدرسه‌هایی با چاشنی مسمومیت بروند و می‌توانند رهایی از خزعبلات کتب درسی فعلی را تجربه کرده و به سمتی حرکت کنند که نتیجه‌اش قهرمانی جهان برای زنان والیبالیست ترکیه و قهرمانی اروپا برای بسکتبال دختران زیر ۱۶ سال آزربایجان است، نه محدودیت و مسمومیت.
«ابراهیم رشیدی»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا