ایرانجهان

وزیر خارجه چین: روابط ایران و عربستان سعودی رو به بهبود است

وزیر خارجه چین روز دوشنبه ۳۰ مرداد گفت، به دنبال میانجی‌گری چین بین ایران و عربستان سعودی، هر دو کشور به اقدامات خود برای بهبود روابط ادامه داده‌اند که منجر به شکل‌گیری «موجی از آشتی» در خاورمیانه شده است.

وانگ یی در بیانیه‌ای تصریح کرد: چین «از تصمیم صحیح طرف ایرانی قدردانی می‌کند» و پکن به حمایت از کشورهای خاورمیانه برای دستیابی به توسعه مطابق با شرایط ملی خود ادامه خواهد داد.

ایران و عربستان سعودی در نوزدهم اسفند ۱۴۰۱ با میانجی‌گری چین بعد از هفت سال اعلام کردند که روابط‌شان را سر می‌گیرند و سفارتخانه‌های خود را بازگشایی می‌کنند. طی این مدت دو کشور گام‌هایی برای روابط بین دو کشور برداشته‌اند.

پرس تی‌وی، رسانه انگلیسی‌زبان حکومت جمهوری اسلامی، به نقل از هیئت ایرانی گفت که این دیدار «بسیار خوب» بوده است

وزیر خارجه ایران دیدار با ولیعهد عربستان سعودی را «بی‌پرده و نتیجه‌بخش» خواند

علاوه بر بازگشایی سفارت خانه های دو کشور ، وزیران خارجه ایران و عربستان از تهران و ریاض دیدار کرده‌اند.

در همین زمینه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران هفته گذشته با سفر به ریاض با مقامات این کشور دیدار و رایزنی کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۷ مرداد در جده به مدت ۹۰ دقیقه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، نیز مذاکره کرد. او این دیدار را «بی‌پرده و نتیجه بخش» خواند.

ایران و عربستان دهه‌ها رقیب منطقه‌ای یکدیگر بودند اما خصومت بین آن‌دو در یک دهه اخیر به اوج خود رسید.

عادی‌سازی روابط تهران و ریاض پیامدهایی برای دیگر بحران‌های خاورمیانه از جمله جنگ در یمن در پی داشته است.

«احیای و اجرای کامل برجام»

وزیر خارجه چین در بیانیه روز دوشنبه خود همچنین تصریح کرده است که تنها با با احیای تمامیت و اجرای کامل برجام می‌توان مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران را به طور بنیانی حل و فصل کرد.

تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای با ایران، موسوم به برجام، تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، کشورش را در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای خارج و در چارچوب «راهبرد فشار حداکثری» برای دستیابی به توافق جدیدی با ایران، تحریم‌های گسترده‌ای علیه تهران اعمال کرد. جمهوری اسلامی ایران نیز از آن زمان، با عدول از تعهداتش در چارچوب برجام، فعالیت هسته‌ای خود را گسترش داده است.

به دنبال روی کار آمدن دولت جو بایدن، ایالات متحده دور تازه‌ای از مذاکرات برای احیای برجام را آغاز کرد، اما این مذاکرات از تابستان سال گذشته متوقف شد.

آمریکا، ایران را به درخواست‌های فرابرجامی متهم کرده است. پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران و همکاری نظامی ایران و روسیه نیز مقام‌های ایالات متحده بارها عنوان کرده‌اند که مذاکرات احیای برجام دیگر در اولویت دولت بایدن قرار ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا