جهانسیاست

شورای همکاری کشورهای تورک‌زبان به یک قدرت مهم در جهان تبدیل می‌شود

رئیس دفتر مرکز مطالعات اروپا در بروکسل با اشاره به اهمیت تاریخی هفتمین نشست شورای همکاری کشورهای تورک زبان در پایتخت جمهوری آذربایجان، افزود:جهان تورک محدوده وسیعی از دریای آدریاتیک تا چین را در بر می‌گیرد که در قلمرو آن بیش از 300 میلیون مردم تورک زبان به سر می‌برند که در ساختار نظام نوین جهان، شورای همکاری کشورهای تورک زبان نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

«ناجیه سلین شناجاک» رئیس دفتر مرکز مطالعات اروپا مستقر در بروکسل در مورد شورای همکاری کشورهای تورک زبان گفت: برگزاری هفتمین نشست شورای همکاری کشورهای ترک زبان در پایتخت جمهوری آذربایجان رویداد مهمی است که در تاریخ ثبت می‌شود.

شناجاک افزود: جهان تورک محدوده وسیعی از دریای آدریاتیک تا چین را در بر می‌گیرد که در قلمرو آن بیش از 300 میلیون مردم تورک زبان به سر می‌برند.

وی در ادامه تصمیم ازبکستان برای عضویت در شورای همکاری کشورهای تورک زبان و همچنین افتتاح دفتر این شورا در مرکز اروپا، یعنی در مجارستان را، بیانگر اهمیت و نقش روزافزون این ساختار عنوان کرد.

رئیس دفتر مطالعات اروپا گفت: در نظام نوین جهانی که در آن محور کنترل به آسیا در حال تغییر است شورای همکاری کشورهای تورک زبان نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

به گفته وی، فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی شورای همکاری کشورهای تورک زبان با کمک پروژه «یک کمربند، یک جاده» که شامل سایر کشورهای اوراسیایی است توسعه خواهد یافت.

وی همچنین ابراز اطمینان کرد که در نشست «باکو» (پایتخت جمهوری آذربایجان) شورای کشورهای تورک زبان از عملیات نظامی «چشمه صلح» ترکیه در شمال سوریه پشتیبانی خواهند کرد و از این طریق پیام شفافی در مورد وحدت به جهانیان خواهند داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا