سیاست

عراقچی: آماده مذاکره با آمریکا در هیچ سطحی نیستیم

معاون وزیرخارجه ایران، با ادعای این مطلب که کشورش توانسته است پس از گذشت یک سال و نیم از تحریم ها به «اقتصادی با ثبات‌تر» دست یابد، افزود: «ایران آماده مذاکره با آمریکا در هیچ سطحی نیست».

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه «سی.جی.تی.ان» چین درباره اخبار منتشر شده راجع به دستگیری هشت تن «به اتهام ارتباط با سازمان سیا در ایران»، با ادعا بر اینکه این افراد در ناآرامی‌های اخیر این کشور دست داشته‌اند، گفت: «دولت تصمیم گرفت تا قیمت سوخت را در ایران به دلایل واضحی افزایش دهد، چراکه قیمت بسیار ارزان بود و دولت مجبور بود یارانه زیادی بپردازد و تصمیم گرفتند تا قیمت را افزایش دهند و این باعث اعتراضاتی از جانب مردم شد. برخی از مردم که به این تصمیم دولت اعتراض داشتند به خیابان‌ها آمدند و ما بر این باوریم که این حق مسلم آن‌هاست که [نظرات] خود را بیان کرده و به هر چیزی که می‌خواهند اعتراض کنند اما وقتی[اوضاع] به خشونت کشیده شد و برخی افراد شروع به آتش زدن اتوبوس‌ها، اماکن عمومی و شخصی کردند، ما احساس کردیم دستانی خارج از کشور سعی در سوء استفاده از این اجرای معمول دموکراسی از سوی مردم دارند و آن را به مسیرهای دیگری کشانده و ناآرامی و خشونت گسترده‌ای در کشور ایجاد می‌کنند.»

 

 

عراقچی در ادامه ادعاهایش اضافه کرد: «بنابراین، نیروهای اطلاعاتی، نیروهای امنیتی و نیروهای پلیس ما قادر به کنترل این وضعیت بودند و تا جایی که ما اطلاع داریم، نیروهای اطلاعاتی ما برخی افراد با ارتباطاتی به خارج از کشور را بازداشت کرده‌اند و واضح است که آن‌های با سیا یا سازمان‌های دیگری در خارج از کشور[ایران] ارتباط دارند. فکر می‌کنم این واضح است که وقتی آمریکا سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را اعمال می‌کند، پس این هم بخشی از آن است. سیاست فشار حداکثری شامل تحریم‌های اعمال شده گسترده‌ای علیه ایران و البته ایجاد بی‌ثباتی در ایران، تلاش برای اعمال بیشترین فشار ممکن بر ایران است و این‌ها اقدامات واضح آمریکا علیه ایران بوده و ما از زمان انقلاب اسلامی ایران، به مدت چهل سال است که به این سیاست‌ها عادت کرده‌ایم. بنابراین من فکر می‌کنم که این چیزی قابل درک بوده و نیروهای اطلاعاتی ما در حال کار کردن بر روی این پرونده هستند تا به طرح واقعی پی ببرند.»

 

 

عراقچی در ادامه این مصاحبه، درباره این سوال که خسارت‌های اقتصادی تحریم‌های آمریکا پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای، دوباره بر ایران اعمال شد، چه بوده است و اوضاع اقتصادی اکنون در ایران چگونه است؟ بدون اشاره به اوضاع نابسامان اقتصادی مردم کشورش، مدعی شد ایران پس از مدت یک سال و نیم که با این تحریم‌ها مواجه بوده، توانسته است «اقتصادی با ثبات‌تر» داشته باشد و از آن «شوک‌های اولیه» در اقتصادش فاصله بگیرد و این وضعیت، بیشتر به دلیل بهره جستن از فرصت‌های ایجادشده در پی تحریم‌ها، امکان‌پذیر شده است.!

 

معاون وزیر امور خارجه ایران درباره مذاکرات احتمالی این کشور با ایالات متحده، گفت: «ایران هیچ گاه تحت فشار مذاکره نخواهد کرد و مذاکره در این شرایط، در واقع مذاکره برای تسلیم خواهد بود و ایران آماده مذاکره با آمریکا در هیچ سطحی نیست.

 

.

 

.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا