آذربایجاناجتماعیایرانجهانسیاست

«فراخوان اقدام فوري» از سوی سازمان عفو بین‌الملل برای آزادی عباس لسانی

سازمان عفو بین‌الملل با راه‌اندازی «فراخوان اقدام فوری» خواستار آزادی عباس لسانی، فعال سیاسی-مدنی تورک‌های آذربایجان در ایران شده است.

سازمان عفو بین‌الملل با راه‌اندازی «فراخوان اقدام فوری» از همه انسان‌های پایبند به حقوق‌بشر خواسته است تا با ارسال نامه‌ای که در این فراخوان آمده به ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه ایران، خواستار آزادی عباس لسانی، فعال سیاسی-مدنی تورک‌های آذربایجان در ایران شوند.

سازمان عفو بین‌الملل در باره افزایش حکم عباس لسانی به ۱۵ سال زندان می‌گوید: «عباس لسانی، فعال ترك آذربایجانی که به صورت خودسرانه در زندان اردبیل در استان اردبیل محبوس است، در پی دادرسی به شدت نا عادلانه توسط دادگاه تجدیدنظر به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم شده است. ریاست دادگاه تجدیدنظر به عهده قاضی‌ای بوده که در مقام قبلی خود به عنوان دادستان، وظیفه طرح اتهام علیه عباس لسانی را بر عهده داشته است. در تیر ماه ۱۳۹۹، دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی وي را رد کر ده است.

عفو بین‌الملل معتقد است که «پرونده عباس لسانی با توجه به سابقه طولانی فعالیت وی در دفاع از حقوق اقلیت ترک آذربایجانی، ناشی از انگیزه‌های سیاسی است. وی پیش‌تر نیز در نتیجه همین انگیزه‌های سیاسی بر مبنای اتهامات بی‌اساس امنیتی با دستگیری‌ها و پیگردهای قانونی متعدد روبرو بوده است. مقامات در عین حال خانواده وی را نیز از جمله با صدور دستور تعطیلی مغازه تعمیر جواهرات آنان که نحوه گذران زندگی و امنیت مالی آنها را به نحو منفی متأثر ساخته است، تحت انواع آزار و اذیت و ارعاب قرار داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا