آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

کمپین برای آزادی عباس لسانی آغاز به‌کار کرد

سازمان اتحاد برای ایران و اطلس زندان‌های ایران برای حمایت از عباس لسانی، زندانی سیاسی و فعال اتنیکی تُرک یک کمپین امضا ترتیب داده و خواستار آزادی وی شده است.

این کمپین که از روز یکشنبه ۱۵ تیر ماه شروع به‌کار کرده خواستار آزادی عباس لسانی و کلیه فعالان سیاسی و مدنی است که هم اکنون در ایران زندانی هستند.

اطلس زندانهای ایران نوشته که این کمپین توسط سازمان اتحاد برای ایران و برای حمایت از زندانیان سیاسی و فعالان اتنیکی ایران است.

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، فعالان اتنیکی و فعالان جامعه مدنی ترک، خواستار رفع نابرابری های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و همچنین به رسمیت شناختن حق زبان مادری هستند.

آقای عباس لسانی سال‌ها پیشگام مبارزه برای احقاق حقوق این جامعه بوده است و اکنون به خاطر پیگیری مسالمت آمیز این خواسته‌ها مجازات می شود.

عباس لسانی کیست؟

عباس لسانی متولد اول شهریور ۱۳۴۶ از جمله پرکارترین فعالان هویت‌طلب ترک است. او از سال ۱۳۷۶ تاکنون بارها بازداشت، ضرب و شتم، زندانی و تبعید شده، اما به فعالیت‌های خود ادامه داده‌ است.

عباس لسانی برای نخستین بار در سال ۱۳۷۶ از سوی اداره اطلاعات احضار و برای هفت ساعت با چشم بسته بازجویی شد. در نوروز ۱۳۸۲ نیز مأمورین منزلش را تفتیش کرده و تعدادی از تقویم‌های ترکی‌ای را که توسط او آماده شده بودند، به همراه کتاب‌ها و دست‌نوشته‌های دیگر ضبط کردند. چند ماه بعد و پس از برگزاری مراسم قلعه بابک، آقای لسانی برای نخستین بار بازداشت و به مدت ۲۵ روز زندانی شد. او پس از آزادی به فعالیت‌های خود ادامه داده و از جمله در سال‌های ۱۳۸۳، ۱۳۸۴، ۱۳۸۵، ۱۳۹۰، ۱۳۹۲، ۱۳۹۵ و نهایتاً ۱۳۹۷ دستگیر و زندانی شده است.

اطلس زندان‌های ایران در باره آقای لسانی می‌نویسد:

بازداشت دوباره بیست و پنجم دی ۱۳۹۷ آقای لسانی برای حضور در جلسه دادگاه واخواهی حکم غیابی خویش به شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز مراجعه کرده و همانجا بازداشت و روانه بازداشتگاه اطلاعات اردبیل شد. پس از بازداشت اتهام‌های مختلفی به آقای لسانی وارد شد، اما فعالان ترک معتقد هستند وزارت اطلاعات و سپاه از مدت‌ها قبل به دنبال پرونده‌سازی برای آقای لسانی بوده‌اند. یکی از منابعی که از نزدیک پرونده آقای لسانی را دنبال می‌کند، به اطلس زندان‌های ایران گفته است: «پرونده سال ۹۶ باز شده است. دلیل آن هم این است که شماره پرونده با ۹۶ شروع می‌شود. اگر شما به شیوه شماره‌گذاری پرونده‌های دستگاه قضائی ایران آشنا باشید متوجه می‌شوید که همیشه دو رقم اول شماره پرونده، سال ثبت آن است. همچنین تمام مستندات قضایی اتهامات، مربوط به فعالیت‌های ایشان در سال ۹۷ است. این واقعیت‌ها نشان می‌دهد که پرونده در سال ۹۶ باز شده و از ضابطین قضایی سپاه و وزارت اطلاعات خواسته شده که دلایلی برای محکومیت او پیدا کنند، یا به عبارت صحیح‌تر برای این فعال سرشناس پرونده‌سازی نمایند و آنها هم با این هدف فعالیت‌های آقای لسانی را تحت نظر گرفته‌اند.» یک فرد نزدیک به آقای لسانی در شهر تبریز همچنین دلیل انتخاب ۲۵ دی برای بازداشت آقای لسانی را به «قرار ملاقات ۲۰۰ فعال ترک در شهر تبریز» با او مرتبط می‌داند.

دادستانی استان اردبیل به ریاست قاضی عتباتی، عباس لسانی را به سه اتهام «تبلیغات علیه نظام»، «تشکیل، اداره و عضویت در گروه به اصطلاح مدنی و قومی گاماج (شاخه اصلی)» و«اقدام علیه امنیت ملی از طریق تحریک و تشویق اقوام ترک در استان آذربایجان غربی» متهم کرد. او در شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل به ریاست قاضی خدادادی از این اتهامات تبرئه شد. اما اتهام تشکیل تشکل غیر قانونی به اتهامات او اضافه شد. دادگاه بدون اینکه حتی نام تشکل مورد ادعا را ذکر کند و یا شواهدی مانند اساس‌نامه و تاریخ تاسیس برای آن ارائه کند. آقای لسانی را بر اساس ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی به هشت سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به یزد تحت نظر وزارت اطلاعات شهرستان یزد محکوم کرد.

پرونده آقای لسانی با اعتراض وکیلش محمدرضا فقیهی روانه دادگاه تجدید نظر شد، اما پیش از رسیدگی به پرونده، آقای عتباتی، دادستان پیشین و صادرکننده کیفرخواست علیه آقای لسانی به ریاست کل دادگستری اردبیل و ریاست شعبه یک دادگاه تجدید نظر برگزیده شد و در اقدامی کم‌سابقه حکم حبس او را از هشت سال به ۱۵ سال افزایش داد. حکم بسیار سنگینی که البته بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۱۰ سال آن قابل اجرا است. انگیزه بازداشت او ظاهراً مرتبط با قرار دیدار فعالین مدنی شهرستان تبریز با وی بوده است. لازم به ذکر است عباس لسانی در هیچ یک از بازداشت های خود به هیچ سوالی جواب نداده است و استدلال کرده که شاکی نمی تواند از متشاکی عنه بازجویی کند.

جایگاه اجتماعی لسانی

آقای لسانی و اطرافیان او، طرفدار مبارزه خشونت‌پرهیز هستند. یکی از اقدامات او خودداری از سخن گفتن به زبان فارسی در جلسات دادگاه بوده است. به طوری که قاضی برای رسیدگی به پرونده او ناچار به استفاده از مترجم شده است. از جمله در سال ۱۳۸۳ لسانی در دادگاه حاضر به دفاع از خود نشده و خواهان حضور مترجم در دادگاه شده است. آقای لسانی بدون تردید یکی از شناخته شده‌ترین فعالان ترک است. میزان حمایت‌های از او پس از بازداشت به خوبی نشان‌دهنده اهمیت او در بین فعالان ترک است. این حمایت هم در بین مردم عادی و هم در بین فعالان ترک دیده می‌شود. به طوری که در مسابقات فوتبال تیم تراکتورسازی تبریز هواداران این تیم نام لسانی را بارها فریاد زده و به بازداشت او اعتراض کرده‌اند.

همچنین کمپین‌هایی در فضای مجازی ایجاد شده است که در قالب آن‌ها بسیاری از فعالان ترک و افراد عادی با انتشار ویدیو خواستار آزادی لسانی شده‌اند. در بین این پیامها نام افرادی مثل یوسف عزیزی بنی‌طرف از فعالان استقلال‌طلب عرب و همینطور عمار ملکی از فعالان سیاسی نیز دیده‌می‌شود.

در جمهوری آذربایجان نیز بازداشت و زندانی شدن لسانی بازتاب پیدا کرده است. از جمله علی کریملی حقوقدان و رئیس جبهه خلق جمهوری آذربایجان و قدرت حسن قولیئو نماینده مجلس این کشور با انتشار نامه‌های جداگانه خواستار آزادی عباس لسانی شده‌اند.

بین فعالان سیاسی ایران نیز عمادالدین باقی فعال شناخته شده حقوق بشر و رئیس انجمن حمایت از زندانیان با انتشار مقاله‌ای در روزنامه شرق از برخورد با آقای لسانی و وکیل مدافع او آقای محمدرضا فقیهی انتقاد کرد.

یکی از فعالان حمایت از حقوق اتنیکی ترک به پژوهشگر اطلس در مورد آقای لسانی گفت: «آقای لسانی از جمله معدود فعالان میلتچی آذربایجان هستند که در بین مردم عادی هم شناخته شده هستند. در شهر اردبیل اکثر مردم ایشان را می‌شناسند. در دیگر شهرهای آذربایجان هم ایشان بسیار سرشناس هستند. حتی افرادی که با متد فعالیتی ایشان مخالف هم هستند قبول دارند که ایشان شناخته شده ترین فعال سیاسی آذربایجان است. البته ایشان به دلیل تالیفات و اشعاری که سروده اند بین فعالان فرهنگی هم جایگاه خوبی دارند اما بدون تردید شناخته شده‌ترین و مقبول‌ترین فعال سیاسی آذربایجان کسی جز عباس لسانی نیست.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا