جهان

دیدار پوتین و لوکاشنکو؛ مسکو قول یک وام ۱.۵ میلیارد دلاری داد

در دیدار الکساندر لوکشانکو با ولادیمیر پوتین در شهر سوچی روسیه، مسکو قول یک وام ۱.۵ میلیارد دلاری به بلاروس داد؛ مخالفان آن را «پول سرکوب» توصیف کردند.

در دیدار الکساندر لوکشانکو با ولادیمیر پوتین در شهر سوچی روسیه، مسکو قول یک وام ۱.۵ میلیارد دلاری به بلاروس داد؛ مخالفان آن را «پول سرکوب» توصیف کردند. این اولین سفر خارجی رئیس جمهوری بلاروس به خارج از کشور پس از شروع بحران سیاسی و افزایش اعتراضات مخالفان در بلاروس است.

گفت‌وگوهای رئیس جمهوری روسیه با رئیس جمهوری بلاروس در استراحتگاه ساحلی سوچی واقع در کرانه دریای سیاه یک روز پس از آن صورت گرفت که حدود ۱۵۰ هزار نفر در خیابان‌های پایتخت بلاروس خواستار استعفای آقای لوکاشنکو شدند.

ولادیمیر پوتین با تأیید ارایه وامی یک و نیم میلیارد دلاری به لوکاشنکو گفت «ما بلاروس را به‌عنوان نزدیک‌ترین متحد خود به حساب می‌آوریم و بدون شک به تمامی تعهداتمان عمل می‌کنیم.»

وزارت کشور بلاروس شامگاه یکشنبه اعلام کرد که ۷۷۴ نفر در مینسک و دیگر شهرها به دلیل تجمعات «بدون مجوز» دستگیر شده‌اند.

گفتگوهای این دو زمامدار پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران انجام شد.

از آغاز اعتراضات ضد لوکاشنکو در بلاروس تاکنون هزاران نفر بازداشت و توسط نیروهای امنیتی ضرب و شتم شده‌اند.

همچنین تقریبا همه رهبران کلیدی مخالفان نیز یا به زور از کشور اخراج شده یا بازداشت شده‌اند. از جمله سوتلانا تیخانوفسکایا، رقیب لوکاشنکو در انتخابات اکنون در لیتوانی، ورونیکا سپکالو در لهستان و ماریا  کولسنیکووا در بازداشت به سرمی‌برند.

سوتلانا تیخانوفسکایا در این خصوص با خطاب قرار دادن شهروندان روسیه نوشت «روس‌های عزیز، مالیات شما پول سرکوب [ماّ خواهد شد. مطمئنیم این چیزی نیست که شما بخواهید.»

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا