ایرانسیاست

فرصت طلایی که اعتراضات آمریکا به جمهوری اسلامی داده

در روزهای اخیر شاهد اعتراف مقامات و نمایندگان جمهوری اسلامی به موضوع‌هایی شده‌ایم که طرح چنین اظهارات در تاریخ ۴۱ ساله جمهوری اسلامی کم سابقه بوده است.

به نظر می‌رسد اعتراضات ضد نژادپرستی که در ایالات متحده جریان دارد این آسودگی خاطر را بوجود آورده که دنیا سرگرم حوادث آمریکاست و هم‌اکنون بهترین فرصتی‌است تا با طرح کردن برخی مسایلی که پیش‌از این از نظر جمهوری اسلامی جزو مسائل حیثیتی به‌شمار می‌آمد، پروژه یکنواختی قدرت در ایران اجرایی شود.

البته وقتی صحبت از پروژه یکنواخت سازی قدرت در ایران می‌شود صرفا از تقابل جریانات اصول‌گرا و اعتدال‌گرا (در خوشبینانه‌ترین حالت نیز از اصلاح‌طلبان) بحث می‌شود نه چیز دیگری.

علیرغم اینکه جامعه مدنی ایران و حتی برخی مقامات مسئول و نمایندگان ماه‌هاست از حکومت جمهوری اسلامی خواستار آن است تا آمار رسمی کشته‌شده‌گان و بازداشت شده‌گان اعتراضات آبان را اعلام کند ولی تا چند روز اخیر که دنیا سرگرم حوادث آمریکاست هیچ اظهار نظر رسمی از سوی مقامات رسمی جمهوری اسلامی نشده بود.

اما در یک اظهار نظر ناگهانی، رحمانی فضلی، وزیر کشور در یک برنامه تلویزیونی به صورت تلویحی به امار کشته‌شده‌گان اشاره می‌کند و دو روز پس از آن مجتبی ذالنور، رییس کمسیون امنیت ملی مجلس آماری به مراتب با جزییات بیشتر ارایه می‌کند.

از سوی دیگر و در کنار این اظهارنظرها شاهد آن می‌شویم که در مجلس شورای اسلامی که اکنون با اکثریت در دست اصول‌گرایان است تحرکات زودهنگامی بر علیه دولت حسن روحانی و با اینکه تنها یک سال از عمر آن باقی مانده، آغاز کرده است.

دیروز سه‌شنبه ۱۳ خرداد، جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد، حسن روحانی را متهم کرد که ۳۶.۱ میلیارد دلار ارز و ۸۰ تن طلا در اختیار باندهای قاچاق کالا، ارز و مواد‌مخدر قرار داده است.

اتهامی که در شرایطی که اگر اذهان عمومی ایران، دنیا و بویژه مقامات آمریکایی به جای دیگری مشغول نبود عنوان کردنش به این راحتی‌ها نمی توانست باشد. چرا که مقامات آمریکایی دلیل اعمال تحریم‌ها را این گونه موارد اعلام کرده‌اند.

از دیگر سو، همزمان با کریمی قدوسی، عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی ایران در صحن علنی مجلس اعلام می کند که ۲۸۰ میلیارد دلار ارز دولتی طی ۱۵ سال گذشته و در دوره‌های ریاست جمهوری احمدی‌نژاد و روحانی بصورت رانت از کشور خارج شده است.

همچنین در گزارش‌هایی که رسانه‌های ایران از نشست دیروز مجلس منتشر کرده دیده می‌شود که نمایندگان موقع قرایت گزارش رئیس بانک مرکزی، رئیس مرکز آمار ملی ایران و معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه با ایجاد بی‌نظمی و سر و صدا دهن کجی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری پانا، این هم‌همه و بی‌نظمی و سر و صدای زیاد نمایندگان، جمع‌های چند نفره، عدم دقت به گزارش بودجه هنگام ارائه آن از سوی معاون رئیس جمهور قابل توجه بود بطوری که حتی برای ارائه پاورپوینت گزارش وی کسی پاسخگو نبود تا اینکه با تأخیری چند دقیقه‌ای بخش فن‌آوری مجلس آن‌را اصلاح کرد همین هم باعث شد تا محمدباقر نوبخت با خنده و کنایه بگوید: «خیلی چیز سخت و دشواری هم درخواست کردیم»

در ادامه این گزارش می‌آید در جلسه روز سه‌شنبه حتی نمایندگانی هم که بر صندلی‌های خود تکیه داده بودند به جای دقت به گزارشات ارائه شده با نمایندگان دور و بر خود صحبت می‌کردند.

هم‌زمان با ارائه گزارش بودجه از سوی نوبخت بیشترین مراجعات و نامه‌نگاری‌ها به سمت عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی بود، آن‌هم از سوی روحانیون مجلس. جالب‌تر اینکه بانوان مجلس هم این جمع صمیمانه خود را به‌پا کرده بودند.

همزمان با این فرصت بوجود آمده از تظاهرات ضد نژادپرستی در آمریکا، ایران از آمریکا خواسته به «خشونت علیه مردم خودش پایان دهد.»

با این فرصت بوجود آمده تهران و پکن متحدا نوک تیز حمله‌هایشان را متوجه واشنگتن کرده‌ و تظاهرات سراسری در آمریکا را نشانه‌ای از اشکالات ساختاری و ریشه‌ای در سیاست آمریکا عنوان می‌کنند.

در ادامه بهره‌برداری جمهوری اسلامی از اعتراضات ضدنژادپرستی آمریکا عباس موسوی روز دوشنبه در نشست خبری‌ خود خطاب به آمریکا گفت: «خشونت‌ها علیه مردم خود را متوقف کنید و بگذارید آنها نفس بکشند.»

این همان درخواستی است که در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ و دی ۱۳۹۷ واشنگتن از تهران مطرح کرده بود. در جریان اعتراضات آبان ۹۸ ظرف چهار روز ۲۳۰ معترض به گفته مقامات ایرانی و بیش از ۳۰۰ نفر به گفته عفو بین‌الملل کشته شدند.

بطوری که علی شکوری راد فعال سیاسی اصلاح طلب نحوه پوشش اخبار اعتراضات آمریکا در صدا و سیمای جمهوری اسلامی و دوگانگی این روش با نحوه پوشش اعتراضات داخلی را «مشمئزکننده» خواند.

حال به نظر می‌رسد مادامی که اعتراضات ضدنژادپرستی آمریکا ادامه دارد احتمال اینگونه بهره‌برداری‌ها از سوی ایران نیز وجود دارد و شاید شاهد اعترافات به فساد سیاسی و اقتصادی بیشتری نیز باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا