جهان

قیمت نفت به بالاترین میزان در چهارده سال گذشته رسید

به گزارش رویترز، با ادامه حمله روسیه به اوکراین و پس از آنکه آمریکا و متحدان اروپایی آن اعلام کردند در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت روسیه هستند، قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالاترین میزان در چهارده سال گذشته رسید.

قیمت نفت در بازارهای جهانی صبح دوشنبه با آغاز هفته در بازارهای شرق آسیا و اقیانوسیه به بالاترین میزان از سال ۲۰۰۸ تاکنون رسید و هر بشکه نفت برنت دریای شمال نزدیک به ۱۴۰ دلار معامله شد.

به گزارش رویترز، با ادامه حمله روسیه به اوکراین و پس از آنکه آمریکا و متحدان اروپایی آن اعلام کردند در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت روسیه هستند، قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالاترین میزان در چهارده سال گذشته رسید.

کمرنگ شدن احتمال توافق با ایران و بازگشت احتمالی نفت خام این کشور به بازارهای جهانی از دیگر دلایل افزایش قیمت نفت عنوان شده است.

براین اساس، صبح دوشنبه و با آغاز هفته در بازارهای آسیا و اقیانوسیه، قیمت نفت برنت دریای شمال به ۱۳۹ دلار و ۱۳ سنت در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت در نزدیک به چهارده سال گذشته است.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت نیز به ۱۳۰ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید.

این رکورد نزدیک به بالاترین قیمت نفت در چهارده سال اخیر است که در ژوئیه سال ۲۰۰۸ برای نفت برنت ۱۴۷ دلار و ۵۰ سنت و برای نفت وست تگزاس اینترمیدیت نیز ۱۴۷ دلار و ۲۷ سنت ثبت شده بود.

به نوشته رویترز علاوه بر تداوم جنگ اوکراین و اعلام آمریکا و متحدانش برای بررسی توقف خرید نفت از روسیه، سرنوشت مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران نیز پس از درخواست روسیه برای دریافت تضمین از آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌هایی اخیر به تجارتش با تهران لطمه نخواهد زد، در بلاتکلیفی فرو رفته است.

در همین حال برخی منابع گفتند که چین نیز به عنوان یکی از اعضای حاضر در مذاکرات وین، خواسته‌های جدیدی را مطرح کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه در واکنش به درخواست‌های روسیه گفت که تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ای احتمالی با ایران ندارد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: ایالات متحده و متحدان اروپایی آن در حال ممنوعیت واردات نفت روسیه هستند و کاخ سفید با کمیته‌های کلیدی کنگره در این ارتباط هماهنگ است.

قیمت نفت برنت به عنوان یکی از مراجع اصلی قیمت‌گذاری نفت خام در بازارهای جهانی یک ماه پیش در پی اعلام نگرانی مقام‌های آمریکا درباره احتمال حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین، به ۹۶ دلار در هر بشکه افزایش یافت و پس با آغاز حمله روسیه به اوکراین، به بیش از ۱۰۱ دلار و ۳۰ سنت رسید.

با ادامه حملات روسیه به اوکراین در دوازده روز گذشته و اعمال تحریم‌های گسترده آمریکا، اروپا و جامعه جهانی علیه روسیه، افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی ادامه یافت و روز دوشنبه به بالاترین میزان در نزدیک به چهارده سال گذشته رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا