جهانخاورمیانهسیاست

لیتوانی حزب‌الله لبنان را سازمان‌ تروریستی اعلام کرد

دولت لیتوانی با قرار دادن حزب‌الله لبنان در فهرست سازمان‌های تروریستی برای افرادی که به هر شکل با این گروه در ارتباط هستند، ممنوعیت ورود به لیتوانی وضع کرد.

دولت لیتوانی روز پنجشنبه ۲۳ مرداد حزب‌الله لبنان را یک سازمان تروریستی اعلام کرد و برای افرادی که به هر شکل با این گروه مسلح در ارتباط هستند، قانون ممنوعیت ۱۰ ساله برای ورود به این کشور وضع کرد.

لیناس لینكویسیوس، وزیر خارجه لیتوانی گفت: «پس از اینکه از شرکای خارجی‌مان اطلاعات قابل اعتمادی دریافت کردیم، می‌توان گفت که حزب‌الله طبق اصول یک سازمان تروریستی عمل می‌کند.»

آقای لینكویسیوس همچنین افزود که برخی افراد وابسته به این گروه، امنیت ملی لیتوانی را تهدید کرده‌اند.

هورست زهوفر، وزیر کشور آلمان روز پنج‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت با تروریستی اعلام کردن حزب‌الله لبنان از هواداران و نیروهای وابسته به این گروه در آلمان خواست تا به فعالیت‌های خود در این کشور خاتمه دهند. فعالیت چهار انجمن وابسته به حزب‌الله نیز در آلمان ممنوع اعلام شد.

عودالله (عبدالله) حوتی، نخست‌وزیر کوزوو نیز روز سه‌شنبه سوم تیر با اعلام اینکه شاخه سیاسی حزب‌الله لبنان نیز بعد از این یک گروخ تروریستی محسوب می‌شود، در حساب کاربری توییتری خود نوشت «دولت کوزوو از همه تدابیر جهانی» در راستای استقرار «صلح و امنیت در جهان پشتیبانی می کند.»

آقای حوتی در ادامه افزود، «بنابراین امروز، ما تصمیم گرفتیم به اتفاق آرا، سازمان حزب الله، شاخه‌های سیاسی و نظامی آن را به‌عنوان یک سازمان تروریستی در قلمرو جمهوری کوزوو اعلام کنیم!»

پیش‌تر، کشورهای دیگری از جمله آمریکا، اسرائیل، بریتانیا، هندراس، اتحادیه عرب و کشورهای عربی منطقه خلیج نیز حزب‌الله لبنان را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده بودند.

اتحادیه اروپا نیز پس از حمله به یک اتوبوس در بلغارستان در سال ۲۰۱۲ میلادی، تنها شاخۀ نظامی حزب‌الله را در فهرست گروههای تروریستی قرار داد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا