جهان

مباحثات در آلمان بر سر تجربه ارتش آذربایجان در جنگ قره‌باغ

تجربه ارتش آذربایجان در جنگ ۴۴ روزه قره باغ منجر به بحث و گفتگو در یک کشور دیگر ناتو برای بازنگری در مسئله تسلیحات شده است.

بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی با استناد به رسانه های آلمان گزارش می دهد که پس از استفاده گسترده ارتش آذربایجان از طیف وسیعی از پهپادها برای حمله و شناسایی، فراخوان‌هایی در جهت تسریع تجهیز ارتش آلمان با این پهپاد ها داده می شود. با این حال، سوسیال دموکرات ها، شریک ائتلاف حاکم در بوندستاگ، به طور غیر منتظره ای با پهپادها مخالفت کردند.

ولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس بین المللی امنیت مونیخ، در مصاحبه ای با «در تاگ‌اشپیگل» گفت که در آینده بوندسوهر (اتحاد فدرال) نمی تواند بدون پهپادها احساس امنیت کند. و این را جنگ ۴۴ روزه در قره باغ نشان می دهد. به گفته ایشینگر، نتیجه جنگ تا حد زیادی توسط پهپادها تعیین شد. این دیپلمات با نفوذ گفت: “ما نمی توانیم جای ارتش ضعیف ارمنستان باشیم.”

Bayraktar TB2

ایشینگر گفت که پهپادها تجهیزات جنگی آینده هستند و اکنون هرکسی پول داشته باشد به این سیستم ها مسلح می‌شود. بنابراین، آلمان نمی تواند از این مسئله دور بماند. این دیپلمات خاطرنشان کرد که ارتش آلمان درگیر عملیات خطرناک خارج از کشور است و دولت برای محافظت از سربازان خود نباید از هر چیزی که می تواند با پول خریداری شود، بگذرد.

ایشینگر تمام استدلال های مخالف استفاده از پهپادها برای اهداف نظامی را رد می کند. به گفته وی ، هیچ تفاوتی اخلاقی بین انهدام هدف با پهپاد و انهدام آن با فشار دادن یک دکمه از کابین خلبان جنگنده و پرتاب موشک وجود ندارد.

ایشینگر گفت: “درگیری در قره باغ نشان داد که برای محافظت از سربازان به سیستم های بدون سرنشین نیاز است. ما نمی خواهیم در جای ارتش ضعیف ارمنستان قرار بگیریم كه هر روز توسط پهپادها از هوا در حال نابودی است و هیچ وسیله دفاعی ندارد.”

نکته این است که حتی قبل از جنگ قره باغ، بحث هایی در مورد تجهیز ارتش آلمان به پهپادهای تهاجمی وجود داشت. خرید ۵ پهپاد هرون تی‌پی از اسرائیل توسط آلمان عملاً انجام شده بود. پس از جنگ قره باغ، وزارت دفاع آلمان مذاکرات را برای دستیابی به مدل موشکی از این پهپادها را تسریع کرد.

Heron TP

با این حال، پس از جنگ، سوسیال دموکرات ها به طور غیر منتظره با طرح در پارلمان مخالفت کردند. هوربرت والتر-بوریانس، رئیس حزب، گفت که بین نجات جان یک سرباز آلمانی و کشتن کسی با فشار دادن یک دکمه، مرز نازکی وجود دارد. بنابراین، تصمیم گیری درباره چنین موضوعاتی بدون بحث دقیق امکان پذیر نیست. با این حال، موضع سوسیال دموکرات ها مبنی بر مغایرت استفاده از پهپادها در عملیات جنگی با هرگونه اصول اخلاقی، چه در وزارت دفاع و چه در سایر جناح های پارلمانی مشکوک و بی اساس تلقی می شود. زیرا شکی نیست که سیستم های رزمی رباتیک وسیله اصلی جنگ های آینده خواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا