جهان

سربازان آزربایجان در بخشی از جاده گوروس-قافان که از اِیوازلی عبور می کند مسقر شدند

نایرا ظهرابیان، عضو مخالف فراکسیون «ارمنستان فراوان» در پارلمان ارمنستان، تصاویر ویدئویی از جاده گوروس - قافان را که از آذربایجان عبور می کند در صفحه فیس بوک خود به اشتراک گذاشت.

براساس این تصاویر، در جاده سربازان آزربایجانی ایستاده‌اند.

نایرا ظهرابیان نوشت: “جمهوری مستقل ارمنستان. سونیک. مجاورت روستای وُروتان. درست همین لحظه. سربازان آذربایجانی.”

در واقع، این عکس ها نه در “ارمنستان مستقل” بلکه در داخل مرزهای شناخته شده بین المللی آذربایجان، در نزدیکی روستای اِیوازلی در منطقه قبادلی، در مرز ارمنستان گرفته شده است. این روستا در حاشیه رودخانه برگشاد واقع شده و در سال ۱۹۹۳ توسط ارمنستان اشغال شده است. اما اکنون در نتیجه تعیین حطوط مرزی با ارمنستان در مسیر زنگه‌زور، روستای ایوازلی از اشغال آزاد شد و تحت کنترل آذربایجان درآمد.

نکته این است که طی سالهای اشغال، ارمنستان که خود را مالک دائمی این سرزمین ها می دانست، بخشی از جاده گوروس – قافان را از طریق خاک آذربایجان به سمت ایوازلی به روستای وروتان متصل کرد. و اکنون آن جاده تحت کنترل آذربایجان است. در نتیجه تعیین مرزها در این مسیر، منطقه جاده گوروس – قافان که چندین روستای دیگر زنگه‌زور را در بر می گیرد، در خاک آذربایجان باقی مانده است. و طبق توافق، این قسمت از جاده توسط ارتش آذربایجان، مرزبانان روسی و ارتش ارمنستان کنترل خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا