جهانخاورمیانهسیاست

محاصره پنجشیر از سوی طالبان؛ انتقال تسلیحات از تاجیکستان به احمد مسعود

اسپوتنیک تاجیکستان به نقل از هرات تایمز گزارش داد، یک پل هوایی بین تاجیکستان و ولایت پنجشیر در افغانستان برای انتقال تسلیحات به احمد مسعود ایجاد شده است.

اسپوتنیک تاجیکستان به نقل از هرات تایمز گزارش داده است، یک پل هوایی بین تاجیکستان و ولایت پنجشیر در افغانستان ایجاد شده است. بر اساس این گزارش، سلاح، مهمات و تجهیزات از طریق تاجیکستان توسط هلی‌کوپترها به ارتش مقاومت در پنجشیر ارسال می شود.

یکی از مشاوران مسعود به اسپوتنیک تاجیکستان گفت، احمد مسعود، رهبر مقاومت ملی افغانستان در برابر طالبان، با امیرخان متقی، عضو شورای رهبری و نماینده طالبان، درباره وضعیت پرتنش این کشور گفتگو کرد.

گفته می شود که طالبان از مسعود خواسته اند سلاح خود را زمین بگذارد و پای میز مذاکره بنشیند. متقی گفت جنگ با طالبان بی معنی است زیرا این گروه توسط کشورهای قدرتمند پشتیبانی می شود و تجهیزات و سلاح های نظامی مدرن دارد.

احمد مسعود نیز به نوبه خود، گفته که نیروهای مقاومت به خوبی مجهز شده اند و از همه مهمتر “روحیه جنگندگی قوی” دارند.

او افزوده است: “ما طرفدار یک افغانستان آزاد، مستقل و مرفه هستیم که می توان از طریق گفتگو و تفاهم متقابل به آن دست یافت. اما وقتی صحبت از قدرت و جنگ می شود، شما ما را می شناسید. من پسر پدرم هستم و تمام تلاش خود را برای حفاظت از کشور انجام خواهم داد.”

پیشتر ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته بود که ولایت بغلان به طور کامل از نیروهای مقاومت پاکسازی شده است.

طالبان که از یکشنبه هفته گذشته قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، نیروهای مقاومت در ولایت پنجشیر را محاصره کرده اند. به گزارش تاس، منطقه پنجشیر توسط طالبان در محاصره است.

گفته می شود که طالبان تلاش می کنند این مساله را به صورت مسالمت آمیز حل کنند.

در پنجشیر نیروهای مقاومت احمد مسعود و امرالله صالح، معاون رئیس جمهور سابق برای مبارزه با طالبان گرد هم آمده‌اند.

گفتنی است، ولایت پنجشیر با بیش از ۱۴۰ هزار نفر جمعیت، نزدیک کابل واقع شده است. پنجشیر تنها ولایت کشور است که تحت کنترل طالبان نیست.

طالبان حتی زمانی که برای اولین بار در دهه ۱۹۹۰ قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، نتوانستند این منطقه را کنترل کنند. بنابراین، این استان از نظر موقعیت جغرافیایی از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا