مقالات

یک شهریور ۵۴ سالگی عباس لسانی در زندان؛ قهرمانان مبارزه در راه آزادی ملت آذربایجان

امروز ۱ شهریور ۱۴۰۰ سالروز تولد عباس‌لسانی، زندانی سیاسی خستگی ناپذیر آذربایجانی محبوس در زندان اردبیل است.

امروز ۱ شهریور ۱۴۰۰ سالروز تولد عباس‌لسانی، زندانی سیاسی خستگی ناپذیر آذربایجانی محبوس در زندان اردبیل است.

کانال تلگرامی عباس لسانی می‌گوید، سابقه فعالیت‌های عباس لسانی در طی قریب به سه دهه اخیر نشان داده است که او از پیشروان مبارزه خشونت پرهیز و نافرمانی مدنی در ایران بوده و از او به عنوان روح مطالبه‌گر آذربایجانی‌ها یاد می شود.

مجموعه‌ فعالیت‌های این مبارز بزرگ آذربایجانی، مٶثر بودنش در تکثیر روح مقاومت و جسارت‌بخشی به استیفا‌گران حقوق تحت‌ستم، از او چهره‌ای خطرناک در برابر دشمنان دمکراسی‌خواهی و برابری‌خواهی در ایران ساخته است.

عدم تمکین به حکم شلاق به جهت غیرانسانی بودن این مدل احکام، اعتصاب غذاهای طولانی مدت و تسلیم کردن دستگاه قضا در برابر خواسته‌های قانونی‌اش، دفاعیات و ارائه لایحه به زبان تورکی و درخواست مترجم در حضور قاضی فارسی‌زبان به جهت تاکید به حق استفاده و بهره مندی زبان مادری تورک‌ها در ایران، دعوت به تجمعات فرهنگی و تاثیرگذاری مستقیم در شکل‌گیری این تجمعات، رهبری تظاهرات خیابانی و تاکید به حق اعتراض و قیام آذربایجانی‌ها درسخنرانی‌های مختلف، عدم تن‌دهی به پاسخ‌نویسی برگه‌ها و سوالات بازجویان در زمان بازداشت، زیر سوال بردن استقلال دستگاه قضا، انتقاد مکتوب-سرگشاده و بی‌اعتبار دانستن فراکسیون امنیت ملی مجلس، به رسمیت شناختن همه نحله‌های فکری در آذربایجان، اعتقاد و عزم جدی درمسیر مبارزه تا آخرین لحظه زندگی، باعث شده دشمنان آزادی و برابری‌خواهی در ایران تصمیم و رای بر احکام سنگین زندان و تبعید وی را دهند.

این احکام او را بیش از ۳۰ سال در خدمت مبارزه و مقاومت برای حقوق یک ملت به تصویر می‌کشد.

تصویری سراسر رنج در محرومیتها و مزاحمت‌ها، بازداشت‌ها، شکنجه‌ها، زندان‌ها و تبعیدگاه‌ها برای آزادی ملل تحت ستم.

لسانی در یکی از آخرین سخنرانی‌ها و در مراسم خاکسپاری مبارز و موسیقیدان بزرگ آذربایجان حسن دمیرچی می گوید:

”بدون شک اینبار آذربایجان در مسیر آزادی جاودانه خواهد شد و فرزندان آذربایجان اعم از زن و مرد در کنار هم شانه‌ به‌ شانه حاضر به پرداخت هر هزینه‌ای خواهند شد”.

عباس لسانی از ۲۵ دی‌ماه ۱۳۹۷ بازداشت و پس از مراحل دادرسی ناعادلانه در حکمی مغرضانه  و تشدید در احکامی به ۱۵ سال حبس تعزیری و ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

در آخرین مورد از اخبار مرتبط با این فعال آذربایجانی، جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی آخرین وضعیت وی و علیرضا فرشی را برای ارائه به نشست‌حقوق بشر سازمان ملل منتشر کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا