جهانخاورمیانه

مقامات آمریکایی: نیمی از موشک‌های بالستیک در حمله به اسرائیل عمل نکردند

گزارش رسانه‌های آمریکا بر اساس منابع اطلاعاتی آن کشور حاکی است نیمی از موشک‌های بالستیک که ایران شنبه‌ شب در حمله مستقیم خود به سوی اسرائیل شلیک کرد، عمل نکردند.

یک مقام ارشد آمریکایی دوشنبه به شبکه ای‌بی‌سی نیوز گفت بسیاری از موشک‌های بالستیک ایرانی شلیک شده به سوی اسرائیل ناکام ماندند؛ یا هنگام پرتاب دچار نقص فنی شده و سریعا سقوط کردند و یا هنگام پرواز دچار نقص شده و در راه متلاشی شدند. اکثریت چشم‌گیر سایر موشک‌ها از سوی اسرائیل منهدم شد و کشورهای متحد نیز چند موشک دیگر را مهار کردند.

این مقام آمریکایی این را نیز گفت که «در مجموع ۹ فروند از موشک‌های ایران به دو پایگاه هوایی اسرائیل اصابت کرد اما کمترین آسیب را داشت.»

دانیل هگاری سخنگوی ارتش اسرائیل نیز گفته بود که «خسارت بسیار جزیی» به پایگاه نواتیم وارد شد اما فعالیت پایگاه با وجود آن «آسیب اندک» ادامه یافت.

غیر از ای‌بی‌سی نیوز، سه مقام آمریکایی نیز دوشنبه به وال استریت جورنال گفتند حدود نیمی از موشک‌های بالستیک شلیک شده ایران در حمله سپاه به اسرائیل یا اصلاً پرتاب نشدند یا قبل از رسیدن به حریم هوایی اسرائیل بر اثر نقص فنی سقوط کردند.

منابع مختلف شمار موشک‌های بالستیک را که ایران در حمله شنبه شب استفاده کرد، ۱۱۵ تا ۱۳۰ فروند اعلام کرده بودند. این موشک‌ها غیر از حدود ۳۵ فروند موشک کروز از مدل پاوه ۳۵۱ و سومار، و ۱۸۵ فروند پهپاد از انواع شاهد ۱۳۶ و شاهد ۲۳۸ بود.

سنتکام، فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا که فرمانده آن، ژنرال مایکل اریک کوریلا پیش از حمله نظامی ایران به اسرائیل سه روز در اسرائیل بود، دوشنبه اعلام کرد که آمریکا بیش از ۸۰ پهپاد تهاجمی و دست‌کم ۶ موشک بالیتسیک ایران و حوثی‌های یمنی را در بامداد یکشنبه منهدم کردند.

بقیه پرتابه‌ها، شامل موشک‌ها و پهپادها را اسرائیل، اردن، بریتانیا و احتمالا فرانسه رهگیری و منهدم کردند.

سپاه پاسداران حملات خود را موفق دانسته اما به ناکامی حدود ۹۹ درصد از موشک‌ها و پهپادها در رسیدن به اسرائیل اشاره نکرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا