جهانخاورمیانه

مقتدی صدر: فرصتی عظیم برای تغییر نظام سیاسی عراق فراهم شده است

در ادامه تحصن هواداران مقتدی صدر در پارلمان عراق، این روحانی پرنفوذ شیعه «آزادسازی منطقه سبز» را نخستین مرحله از انقلاب و فرصتی برای تغییر نظام سیاسی خواند؛ گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی نیز ضمن هشدارهایی، از تظاهرات اعتراضی در روز دوشنبه خبر داده‌اند.

مقتدی صدر در پیامی که شامگاه یکشنبه نهم مرداد در شبکه‌های اجتماعی او منتشر شد نوشت: انقلاب خودجوش و مسالمت‌آمیزی که در مرحله اول خود منطقه سبز را آزاد کرد برای همه آسیب‌دیدگان از آتش ظلم و فساد فرصتی طلایی است.

او ضمن درخواست برای «یاری انقلابیون»، مرحله فعلی را «فرصتی عظیم برای تغییر بنیادین نظام سیاسی و قانون اساسی و انتخابات» توصیف کرد.

هواداران صدر روز شنبه وارد منطقه سبز بغداد شدند و با عقب راندن نیروهای پلیس، پارلمان عراق را به تصرف خود درآوردند و اعلام کردند تا زمان تحقق خواسته‌های خود آنجا را ترک نخواهند کرد.

وزارت بهداشت عراق شمار مجروحان یورش روز شنبه را ۱۲۵نفر، از هر دو طرف مهاجمان و ماموران، اعلام کرده است.

مقتدی صدر که از جمله در پی محدود کردن نفوذ جمهوری اسلامی در عراق است، از مردم این کشور خواسته است فرصت طلایی جدید را از دست ندهند و نگذارند «فاجعه فرصت‌سوزی سال ۲۰۱۶» تکرار شود.

هیات هماهنگی گروه‌های شیعه، مورد حمایت جمهوری اسلامی، با اشاره به اینکه اقدامات اخیر می‌تواند در حد یک کودتا باشد، جریان صدری را به نابودی روند سیاسی متهم کرد و از هوادارانش خواست عصر دوشنبه برای اعتراض به منطقه سبز بروند.

در همین حال شبکه العربیه گزارش داده شماری از مقام‌های ارشد هیات هماهنگی گروه‌های شیعه محل اقامت خود را در بغداد تغییر داده‌اند.

بنابر گزارش‌ها از بغداد، ماموران امنیتی به طور گسترده در خیابان‌های بغداد مستقر شده‌اند و مسرهای منتهی به منطقه سبز مسدود است.

دفتر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد که از مقام‌های انتظامی و امنیتی خواسته شده در برابر تظاهرات بدون اسلحه کمال خویشتنداری را در پیش بگیرند.

در انتخابات پارلمانی عراق که ده ماه پیش برگزار شد ائتلاف مقتدی صدر با کسب ۷۳ کرسی، اکثریت نسبی را در مجلس به دست آورد؛ اما با کارشکنی گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی، این ۷۳ نفر از نمایندگی مجلس استعفا کردند.

پس از این استعفای دسته‌جمعی، گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی دارای اکثریت در پارلمان شدند اما همچنان هیچ توافقی بر سر نخست وزیر جدید صورت نگرفت.

چندی پیش هیات هماهنگی گروهای شیعی یک چهره نزدیک به نوری مالکی به نام محمد شیاع السودانی را به عنوان نامزد مقام نخست وزیری معرفی کرد.

این انتخاب، و همچنین افشای فایل‌های صوتی نوری مالکی، با واکنش خشمگین هواداران مقتدی صدر روبه‌رو شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا