ایرانمحیط زیست

منابع طبیعی گلستان در حال نابودیست؛ ۳۵ درصد مراتع استان در دوره جمهوری اسلامی از بین رفته

رئیس بخش منابع طبیعی و آبخیزداری مرکز تحقیقات گلستان با بیان اینکه «حال منابع طبیعی ما خوب نیست» افزود، ۳۵ درصد مراتع استان از اوایل انقلاب تا کنون از بین رفته است.

لطف‌الله پارسایی، رئیس بخش منابع طبیعی و آبخیزداری مرکز تحقیقات گلستان با بیان اینکه «حال منابع طبیعی ما خوب نیست» افزود، ۳۵ درصد مراتع استان از اوایل انقلاب تا کنون از بین رفته است.

آقای پارسایی در گفتگو با ایسنا گفت: «اوایل انقلاب حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع در استان گلستان داشتیم که این میزان الان به ۸۵۰ هزار هکتار رسیده است. حدود ۴۵۰ هزار هکتار از مراتع استان در این سال‌ها شخم زده و به اراضی کشاورزی تبدیل شدند؛ اراضی کشاورزی که برای کشاورزان بهره چندانی نداشته و حتی بسیاری از آنها بعد از مدتی، رها شدند.»

او تأکید کرد که «برگشت طبیعت به سادگی انجام نمی‌گیرد.»

آقای پارسایی با اشاره به مدیریت غیر مسئولانه در این استان ترکمن نشین تاکید کرد «مدیران توجهی به آن [تخریب منابع طبیعیّ نمی‌کنند. نگاه نسبت به منابع طبیعی اصلاً مناسب نیست؛ نگاه به این بخش بسیار کوتاه‌مدت و با هدف موردی برای خودکفایی در یک زمینه خاص است.»

وی با اشاره به اینکه دیدگاه غالب در استان بخش کشاورزی است، افزود: «پرداختن به کشاورزی بدون توجه به منابع طبیعی، مانند چاپ پول بدون پشتوانه ارزی است. بعد از چندین سال که مرتعی را شخم زدیم و جنگلی را تغییر کاربری دادیم، آثار تخریبی آن از جمله ریزگرد و سیل مشخص می‌شود.»

رئیس بخش منابع طبیعی و آبخیزداری مرکز تحقیقات گلستان با اشاره به کشت غیر اصولی در این استان گفت: «روزی ما در این منطقه ده‌ها آفت را داشتیم اما امروز صدها آفت داریم.»

او تأکید کرد: «روی کوه و جنگل نمی‌توان قیمت گذاشت لذا تغییر کاربری در این نقاط حتی به‌منظور اشتغال‌زایی، معنا ندارد.»

به گفته آقای پارسایی «مجازات در حوزه قاچاق چوب متناسب با نوع جرم نیست و این مسئله بازدارندگی ایجاد نمی‌کند.»

این مقام استان ترکمن نشین گلستان تصریح کرد: «اگر مدیری بدون کارشناسی مجوزی صادر و یا اقدامی انجام دهد، بعدها هزینه اضافی آن را مردم و بیت‌المال پرداخت می‌کنند.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا