اقتصادایرانسیاست

آغاز عملیات اکتشاف نفت یا گاز در گلستان؛ آیا سهم ترکمن‌ها فقر مضاعف خواهد بود؟

استاندار استان ترکمن نشین گلستان اعلام کرد مرحله اول عملیات اکتشاف نفت یا گاز بر اساس تعامل با وزارت نفت و مطالعات پیشین این وزارتخانه آغاز شد.

هادی حق‌شناس، استاندار استان ترکمن نشین گلستان روز پنجشنبه ۳۰ مرداد در آیین احداث جاده دسترسی محل اکتشاف نفت در گوموش‌تپه (گمیشان؟) اعلام کرد مرحله اول عملیات اکتشاف نفت یا گاز بر اساس تعامل با وزارت نفت و مطالعات پیشین این وزارتخانه آغاز شده است.

آقای حق‌شناس گفت: «بر اساس مطالعات صورت گرفته، احتمال وجود مخازن مشترک بین ایران و ترکمنستان همچون مخازن مشترک جنوب با کشورهای حاشیه خلیج وجود دارد.»

استاندار استان گلستان همچنین اظهار امیدواری کرده که «با اکتشاف نفت یا گاز در گلستان روند توسعه استان را تسریع بخشیم و شاهد رشد و پیشرفت در استان و شمال کشور باشیم.»

اظهارات استاندار گلستان در حالیست که وضعیت ملموس موجود در مناطقی که جمهوری اسلامی نفت یا گاز استخراج می‌کند، نشان می‌دهد که اهالی بومی آن مناطق به طرز شدیدی محروم از زیرساخت‌ها هستند و هیچ‌گونه سهمی از این منابع که صاحبان اصلی آن بشمار می‌روند شامل حال آنها نمی‌شود.

استان‌ها و مناطق عرب‌نشین جنوب ایران که مهمترین میادین نفتی و گازی جهان هستند نمونه بارزی از این استعمار داخلی است.

همچنین مناطق مختلف آذربایجان که علیرغم تامین‌ انواع مواد خام معدنی، از جمله طلا، مس، نفلین‌سینت، آلومینیوم وغیره..، برای کارخانجات مناطق مرکزی ایران، خود در فقر حاصل از استعمار داخلی غرق شده است.

علیرضا شکیبایی‌فر، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان در تاریخ ۱۸ خرداد ۹۷ اعلام کرده بود: «آب آشامیدنی ۱۱۰ روستای این استان با جمعیت ۴۴ هزار و ۸۴۹ نفر با تانکر تامین می شود.»

آیا پس از آغاز به اکتشاف نفت و گاز در گلستان، باز هم آب آشامیدنی این مناطق با تانکر تامین خواهد شد؟ نمونه‌های ملموس موجود که مختصری از آنها نام برده شد امید زیادی باقی نمی‌گذارد.

یکی از فعالان مدنی ترک‌های خراسان در رابطه با تبعیض‌ها و استعمار داخلی نوشته بود: «در قسمت دیگر این قضیه کمیته ای وجود دارد برای تسلط یافتن بر جامعه ای که خود در آن زندگی می کنند و حقی برای دیگران که متفاوت اند قائل نیستند و به زبان ساده پیوسته در حال دام انداختن برای پیشبرد سیاست خود در مناطق مورد نظرانداین نوع کمیته ها برای رسیدن به هدف خود و کسب سود دست به هر گونه کاری میزنند و می شود آن ها را کارمندان استعمار و استعمارگران نامید

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا