اجتماعیایرانسیاست

سرکوب اعتراضات سیاسی؛ تشکیل «تیم‌های ضربت» سپاه و بسیج در محلات تهران

محمد یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران گفت در محلات مختلف تهران تیم‌های ضربت تشکیل شده است تا مقابل آنچه «اراذل و اوباش» و «سایر مخلین امنیت مردم» مقابله کنند.

محمد یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران روز دوشنبه ۲۴ شهریور به خبرگزاری برنا گفت در محلات مختلف تهران تیم‌های ضربت تشکیل شده است تا مقابل آنچه «اراذل و اوباش» و «سایر مخلین امنیت مردم» مقابله کنند.

نهادهای قضایی و امنیتی ایران اصطلاح «مخلین امنیت مردم» و یا «مخل امنیت ملی» را برای فعالین سیاسی و مدنی استفاده می‌کنند.

به نظر می‌رسد اصطلاح «اراذل و اوباش» نیز در راستای انحراف اذهان عمومی از نیت این تشکل جدید شبه‌نظامی و توجیه ماهیت ضد مردمی آن باشد.

طوری که برای توجیه این اقدام میلیتاریستی آقای یزدی مدعی شده که «مطالبه مردمی در راستای تشدید مقابله با اراذل و اوباش سبب شده است تا دستگاه‌های مختلف در هفته‌های اخیر پای کار آمده و با اعلام آمادگی و برگزاری طرح‌ها در این راستا به اقداماتی جدی‌تر نسبت به گذشته بپردازند.»

کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند، «مطالبه مردمی» از کی مورد توجه حکومت بوده که با وجود بی‌خبری خود مردم از چنین مطالبه‌ای، به‌سرعت جامع عمل پوشانده می‌شود.

مقامات سپاهی در ابتدا شرارت‌های عناصر آمريکايی و ناامنی در شهرهای ایران را توجیه سازماندهی گشت‌های بسیج در محله‌ها اعلام کردند اما سپس با ایجاد تغییر در استفاده از اصطلاح‌ها در توجیه و نام‌گذاری اهداف این‌گونه اقدامات از تامین امنیت تهران و مقابله با جرائم به عنوان هدف این گشت‌ها نام بردند.

در واقع هسته اصلی این ایده بر می‌گردد به سال ۸۷ که سپاه پاسداران از راه‌اندازی گشت‌های امنیتی پنج نفره در هزار نقطه از محله‌های شهرهای ایران خبر داده بود.

در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ که گسترده‌ترین تظاهرات ضد حکومتی تاریخ جمهوری اسلامی ایران بود، تقریبا کل کشور شاهد اعتراضات مردمی بر علیه حکومت اسلامی ایران بود. در این اعتراضات برای نخستین بار نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و نظامی ایران با کمبود نیرو برای سرکوب معترضان روبه‌رو شدند.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا