جهان

ناتو خطاب به روسیه: “ناوالنی را هر چه زودتر آزاد کنید”

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو بازداشت الکسی ناوالنی و طرفداران مخالف روسی را محکوم کرد و خواستار آزادی هر چه زودتر ناوالنی شد.

ینس استولتنبرگ در یک کنفرانس مطبوعاتی که پس از ملاقات با دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین، در مقر ناتو برگزار شد، گفت که نیروهای امنیتی روسیه تلاش کردند تا با سرکوب تظاهرات برای آزادی الکسی ناوالنی مخالف روس آزادی بیان و تظاهرات مسالمت‌آمیز را به خشونت بکشند.

استولتنبرگ گفت: “من سرکوب خشونت آمیز اعتراضات مسالمت آمیز در سراسر روسیه و بازداشت خودسرانه هزاران نفر از روزنامه نگاران را به شدت محکوم می کنم. باید به آزادی بیان و تظاهرات مسالمت آمیز احترام گذاشت. من همچنین بازداشت و دستگیری الکسی ناوالنی با انگیزه سیاسی را محکوم می کنم. من با تماس هایی که خواستار آزادی فوری ناوالنی از سوی متفقینمان است موافقم.”

استولتنبرگ با بیان اینکه ناوالنی قربانی یک سوء قصد شد اما با تحریف آن عدالت به هدفی برای حمله تبدیل شد، از روسیه خواست تا به تعهدات بین المللی خود مانند احترام به حقوق بشر و حقوق اساسی عمل کند.

استولتنبرگ خواستار محكوم كردن عاملان سوء قصد با سم علیه ناوالنی توسط روسیه شد و گفت كه مقامات روسی برای تحقیق بی طرفانه در مورد این سوء قصد باید با سازمان منع سلاح های شیمیایی همکاری كنند.

استولتنبرگ در پاسخ به اینکه آیا روسیه به منظور انحراف توجه از حادثه ناوالنی، می‌خواهد در کشورهای دیگر فعالیت کند یا خیر، اظهار داشت که در این مورد گمانه‌زنی نخواهد کرد، اما روسیه در سالهای اخیر در بسیاری از مناطق جهان درگیر اقدامات تهاجمی نظامی بوده است.

استولتنبرگ گفت که آنها حضور نظامی روسیه را از نزدیک تحت نظارت دارند و این موضوع باعث شده تا بزرگترین تقویت دفاعی جمعی ناتو در جاهایی مانند دریای سیاه و بالتیک از زمان جنگ سرد آغاز شود و هزینه های دفاعی اعضای ناتو افزایش یابد.

استولتنبرگ در پاسخ به این سوال که اوکراین برای عضویت در ناتو چه کاری باید انجام دهد، گفت: “درهای ناتو باز است.”

استولتنبرگ با یادآوری اینکه ناتو اخیراً به مونته نگرو و مقدونیه شمالی گسترش یافته است، گفت:

“ناتو همچنین در سال ۲۰۰۸ تصمیمی در مورد عضویت اوکراین گرفت. ما پشت این تصمیم هستیم. فکر می کنم اکنون باید روی اصلاحات تمرکز کنیم. من از پیام صریح نخست وزیر اوکراین در مورد لزوم ادامه اصلاحات استقبال می کنم. اینها در دفاع اوکراین است. این شامل کنترل سیاسی دموکراتیک نیروهای خود، مبارزه با فساد و تقویت نهادهای دموکراتیک است.”

استولتنبرگ اظهار داشت که نمی تواند تاریخی برای عضویت اوکراین در ناتو تعیین کند، اما آنها از اوکراین در عضویت در ناتو حمایت می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا