جهانسلامتی و زندگی

نتایج اولیه واکسن کرونای آکسفورد نیز موفقیت‌آمیز گزارش شد

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد اعلام کردند نتایج اولیه کارآزمایی بالینی واکسن کرونا که توسط این دانشگاه تهیه شده، حاکی از فعال شدن سیستم ایمنی برای مقابله با این ویروس است.

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد روز دوشنبه ۳۰ تیرماه اعلام کردند نتایج اولیه کارآزمایی بالینی واکسن کرونا که توسط این دانشگاه تهیه شده، فعال شدن سیستم ایمنی بدن برای مقابله با این ویروس را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، آزمایش این واکسن بر روی ۱۰۷۷ نفر نشان می‌دهد بدن این افراد پس از تزریق واکسن به تولید آنتی‌بادی و لنفوسیت-تی، از انواع سلول‌های دستگاه ایمنی بدن، پرداخته که می‌توانند با ویروس کرونا مبارزه کنند.

محققان دانشگاه آکسفورد در گزارش تحقیقات خود که در مجله علمی «لنست» منتشر کرده‌اند، می گویند، تزریق اين واکسن در افراد بین ۱۸ تا ۵۵ ساله واکنش ایمن سازی توام يا دوگانه ایجاد کرده است.

این واکسن که در دانشگاه آکسفورد با سرعت بی‌سابقه‌ای تهیه شده است، ورژن دستکاری و تضعیف شده یک ویروسی است که در شامپانزه‌ها ایجاد سرماخوردگی می‌کند.

سیستم ایمنی انسان این واکسن را مانند ویروس کرونا فرض می‌کند.

به این ترتیب ویروس دستکاری‌شده شبیه ویروس کرونا به نظر سیستم ایمنی می‌رسد و می‌تواند یاد بگیرد چگونه با آن مبارزه کند.

دولت بریتانیا پیشاپیش ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن را سفارش داده است.

دکتر آدریان هیل، مدیر موسسه پژوهشی جنر در دانشگاه آکسفورد گفت آزمایش‌های بالینی گسترده تر در مورد ۱۰ هزار بیمار در بریتانیا و مشارکت بیماران بيشتری در برزیل و آفریقای جنوبی در این آزمایش‌ها آغاز شده است. یک آزمایش دیگر با مشارکت حدود ۳۰ هزار بیمار در آمریکا نیز قرار است به زودی آغاز شود.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر بیش از ۱۶۰ پروژه در راستای ساخت واکسنی برای مقابله با ویروس جدید کرونا در دست اجرا است. از این شمار ۲۳ واکسن مراحل پیشرفته‌تری را تجربه کرده و آزمایش‌های بالینی آن‌ها جریان دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا