جهاندانش و فن آوریسلامتی و زندگی

اختصاص ۸ میلیارد دلار برای تولید واکسن کرونا از سوی شماری از کشورهای جهان

جمعی از مقامات و کارشناسان کشورهای جهان ضمن تعهد در نشست «بین المللی مبارزه با شیوع کووید-19» در جهت تامین بودجه برای تحقیقات در زمینه کشف و تولید واکسن کرونا، بر توزیع عادلانه آن در جهان نیز تاکید کردند. 

شماری از مقامات و نمایندگان کشورهای مختلف جهان روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت در نشست «تعهد بین المللی مبارزه با شیوع ویروس کووید-19» که با پیشگامی کمیسیون اتحادیه اروپا و از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد، شرکت کردند.

در این نشست که در مورد هماهنگی پژوهشهای جهانی در مورد کرونا صورت گرفته است، همچنین تعهد شده است که کشورهای فقیرتر جهان نیز از این تحقیقات بهره‌مند شوند تا هر واکسنی که تولید می شود، در انحصار کشورهای خاص قرار نگیرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در شروع این نشست آنلاین گفت فعلا به دنبال تهیه ۷.۵ میلیارد یورو هستیم ولی مبلغ مورد نیاز بیشتر از این مبلغ است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت که تمامی افراد در سراسر دنیا باید به تست‌های بهتر، واکسن و دارو دسترسی داشته باشند و برای این کار «احتمالا به پنج برابر این مبلغ نیاز داریم».

در این نشست که بدون حضور آمریکا، روسیه و چین برگزار شد، اتحادیه اروپا متعهد به پرداخت یک میلیون یورو برای تشخیص، درمان و تولید واکسن کرونا شد.

همچنین ژاپن ۷۶۲ میلیون، کانادا ۵۵۱ میلیون، آلمان ۵۲۵ میلیون، فرانسه ۵۰۰ میلیون، ایتالیا ۱۰۰ میلیون، اسپانیا ۱۰۰ میلیون، هلند ۱۹۲ میلیون، عربستان سعودی ۴۵۷ میلیون، انگلستان ۴۴۱ میلیون، سوئیس ۳۵۰ میلیون، مکزیک ۲۴۷ میلیون و استرالیا ۲۰۵ میلیون یورو برای این امر متعهد شدند.

در بین کشورهای اروپایی بالاترین مبلغ تعهد شده با یک میلیارد دلار به نروژ اختصاص داشت. همچنین اسرائیل نیز ۶۰ میلیون دلار در این نشست متعهد شد.

اورسولا وان در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا طی سخنانی در این نشست اظهار داشت «شرکا زیادند اما هدفمان یکی است:‌ شکست این ویروس.»

بوریس جانسون، نخست‌‌وزیر بریتانیا، نیز در سخنانش تأکید کرد مسابقه برای ساخت هرچه سریع‌تر واکسن «نه رقابت بین کشورها، بلکه فوری‌ترین اهتمام مشترک در طول عمرمان» است.

در حال حاضر ده ها طرح پژوهشی برای ساخت واکسن ویروس کرونا در حال انجام است و هفت مورد از آنها به مرحله آزمایش بر روی انسان رسیده است.

تاکنون در سراسر جهان بیش از ۳.۶ میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و حدود ۲۵۰ هزار تن نیز جان باخته‌اند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا