اجتماعیایرانسیاست

نتایج نظرسنجی توییتری در مورد موضوعات مختلف مرتبط با وضعیت سیاسی ایران

یک نظرسنجی توییتری نشان می‌دهد، تعیین سرنوشت سیاسی ایران در گرو ملل، مذاهب و دیدگاه‌های سیاسی‌ است که از معادلات کنار گذاشته شده‌اند.

بر اساس یک نظرسنجی توییتری که توسط فرزاد صمدلی، فعالین سیاسی صورت گرفته، نظر کاربران در رابطه با موضوعاتی همچون نظام مطلوب سیاسی ایران، جایگاه زبان رسمی و زبان‌های مادری، اهمیت شخصیت‌های تاریخی، عوامل تعیین کننده در پیشرفت کشورها و غیره، پرسیده شده و علی‌رغم پمپاژ برخی تفکرات تحجرگرایانه از سوی رسانه‌های عمدتا مرکزگرا، نتایجی غیرمنتظرانه در رابطه با موضوعات ذکر شده بدست آمده است.
نتایج این نظرسنجی توییتری، که با مخاطبان ای‌ان‌تی به اشتراک می‌گذاریم، این نتیجه کلی را می‌رساند که تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران بطور انکارناپذیری در گرو ملل، مذاهب و دیدگاه‌های سیاسی‌ای در ایران است که در طول قریب به ۱۰۰ سال به انحاء مختلف از معادلات کنار گذاشته شده‌اند.
حال پرسشی که پیش می‌آید این است که، وضعیت ایران فردا بدون در نظر گرفتن این عوامل تعیین کننده مقدور خواهد بود یا نه؟ اهمیت این موضوع از آنجا نشأت می‌گیرد که عوامل مذکور (ملل، مذاهب و دیدگاه‌های سیاسی‌ سرکوب شده) به حقوق خود واقف شده‌اند و با توجه به درک نقش تعیین کننده این حقوق‌ها در رفاه و آزادی خود، دیگر مانند گذشته به این حقوق‌ها بی‌تفاوت نیستند.
از دیگر سو، این نتایج نشان می‌دهد که عوض کردن مطلقیت ولایت فقیه با مطلقیت سکولار-اتنیکی (فارس / کوروش‌گرایی / آریایی‌گرایی / پهلوی‌گرایی) دغدغه اکثریت مردم در «ایران» نیست و در واقع چنین رویکردهای تک بعدی و دگرستیز است که بی‌عدالتی‌ها و نابرابری‌ها را رقم زده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا