جهانسیاست

“نشان افتخار”؛ چین در اقدامی متقابل سیاستمداران بریتانیا را تحریم کرد

چین ۴ نهاد و ۹ سیاستمدار بریتانیا از جمله قانونگذاران حزب حاکم را به دلیل انتشار آنچه "دروغ و اطلاعات غلط" در مورد نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ عنوان کرد، تحریم کرد.

چین ۴ نهاد و شهروند ۹ بریتانیا از جمله قانونگذاران حزب حاکم محافظه کار را به دلیل انتشار آنچه “دروغ و اطلاعات غلط” در مورد نقض حقوق بشر در ترکستان‌شرقی عنوان کرد، تحریم کرد.

روابط بین چین و غرب پس از تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا و کانادا به دلیل نسل‌کشی اویغورها در سین کیانگ پر تنش شده است.

چین چهار نهاد و ۹ شهروند بریتانیا، از جمله قانونگذارانی مانند ایان دانکن اسمیت، رهبر سابق حزب محافظه کار، و کمیسیون حقوق بشر حزب محافظه کار را تحریم کرد.

دانکن اسمیت گفت که این تحریم ها برای او به عنوان “نشان افتخار” است.

چین مدعی شده که آنها “با سوءنیت دروغ و اطلاعات غلط منتشر می کنند”.

وزارت خارجه چین گفت که ورود افراد تحریم شده و اعضای نزدیک خانواده آنها به خاک چین ممنوع است و افزود که شهروندان و موسسات چین از تجارت با آنها منع می شوند.

بریتانیا این اقدام را تلاش پکن برای خنثی کردن انتقادات در مورد نقض حقوق بشر علیه اویغورها خواند و آن را محکوم کرد.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا گفت که سفیر چین را در لندن احضار می کند.

بوریس جانسون در توئیتر خود نوشت: “کسانی که تحریم شده اند نقشی حیاتی در روشن شدن چراغ نقض فاحش حقوق بشر علیه مسلمانان اویغور بازی می کنند.”

بریتانیا روز دوشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۰، چهار مقام چینی و یک شرکت ساختمانی را به دلیل نقض حقوق بشر علیه جامعه اویغور در ترکستان‌شرقی (سین کیانگ) تحریم کرد.

همچنین بخوانید: بریتانیا مقامات و یک نهاد چینی را بدلیل نقض حقوق اویغورها تحریم کرد

بریتانیا همان چهار مقامی که اتحادیه اروپا تحریم کرده بود را تحریم کرد: چن مینگگو، مدیر دفتر امنیت عمومی سین کیانگ؛ وانگ مینگشان و وانگ جونژنگ، مقامات ارشد چین؛ زو هیلون، معاون سابق دبیر حزب کمونیست در سین کیانگ؛ و دفتر امنیت عمومی نیروی/ سپاه تولید و ساخت سین کیانگ.

همچنین بخوانید: وزرای خارجه اتحادیه اروپا با تحریم چین بدلیل نقض حقوق تورکان اویغور موافقت کرد

فعالان و کارشناسان حقوق سازمان ملل گفته اند که حداقل ۱ میلیون اویغور در اردوگاه هایی در منطقه دور افتاده غرب بازداشت شده اند. بر اساس داده‌های وزارت خارجه آمریکا ۲ تا ۳ میلیون اویغور و سایر اقلیت‌های تورک و مسلمان در اردوگاه‌های کار اجباری در وضعیت نگران کننده‌ای نگهداری می‌شوند. فعالین اویغور این رقم را ۵ تا ۶ میلیون نفر ذکر می‌کنند.

همچنین بخوانید: اولین گزارش مستقل: ‘سیاست چین بر علیه اویغورها همه مفاد کنوانسیون نسل‌کشی سازمان‌ملل را نقض می‌کند’

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا