اجتماعیاقتصادایرانسیاست

نماینده مجلس: نرخ بیکاری در سیستان و بلوچستان حدود ۶۵ درصد است

نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید نرخ بیکاری در برخی از مناطق این استان بین ۴۰ تا ۶۵ درصد و سفره‌های مردم خالی است.

علیم یارمحمدی نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس ایران روز دوشنبه ۵ خرداد در گفتگو با ایلنا گفت علیرغم برخورداری این استان از ظرفیت‌هایی که نه تنها در ایران بلکه در منطقه نمونه هستند، بیکاری در قسمت‌هایی از استان در دنیا بی‌نظیر است.

آقای یارمحمدی تاکید کرد« تا در اینجا صنایع ایجاد نشود و کشاورزی رونق نگیرد، نمی‌توانیم از مردم قاطعانه بخواهیم که از سوخت‌بری دست بردارند. استان به خاطر بی‌آبی به این وضع افتاده است.»

این نماینده مجلس در مورد عمق بحران بیکاری که در قسمتهای مختلف این استان حاکم است بیان داشت: «در قصرقند و نیکشهر نرخ بیکاری حدود ۶۵ درصد و در چابهار و زاهدان در مرز ۴۰ درصد است.»

او در خصوص ظرفیت‌های اقتصادی این منطقه با اشاره به «اذعان دولتمردان» ایران که گفته‌اند این مناطق «از نظر میزان ذخایر، نوع فلزات و کانی‌ها در دنیا بی‌نظیر هستند» گفت که دیگر لزومی به قاچاق سوخت نخواهد ماند «چراکه بارها در تصادفاتی که رخ داده راکبین خودروهای سوخت بر جلوی چشم ما سوخته‌اند.»

نماینده زاهدان همچنین تصریح کرد «در حال حاضر اکثر جمعیت استان زیر خط فقر امنیت غذایی هستند» بنابراین «در چنین شرایطی باید بودجه کشور به صورت عادلانه توزیع شود.»

وی اظهار داشت «دولت‌ها به گونه‌‌ای محدود نگاه می‌کنند. آنها در جایی که هستند (مرکز) دایره بسیار کوچکی را می‌بینند. حاشیه کشور رها شده است و به مردم توجهی نمی‌شود.»

آقای یارمحمدی می گوید در حالی که «استان ما به آب‌هایِ آزاد جهان راه دارد و مردم می‌توانند با خیال راحت در امنیت کامل به تجارتِ خرد و کلان بپردازند» مردم در چنین شرایط دشواری زندگی می‌کنند.

وی بیان می دارد «با همه این اوصاف وقتی از دولت می‌خواهید کمک کند سرمایه‌گذار به استان بیاید، می‌گوید: خودتان بروید سرمایه‌گذار پیدا کنید.»

او در مورد ظرفیت‌های این استان گفت: «چابهار و کلا استان سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های عظیمی را دارد. در شهرستان چابهار، بخشی وجود دارد به نام دشتیاری، این بخش ۴۰ هزار هکتار وسعت دارد. خداوند آن را به صورت گلخانه طبیعی آفریده است؛ یعنی برای پرورش میوه در آن نیاز به گلخانه نخواهید داشت. دشتیاری به هندوستان کوچک معروف است اما در این منطقه سدی وجود دارد که آب پشت آن تبخیر می‌شود؛ به این خاطر که شبکه‌های زیر سد را آماده نکرده‌اند تا ما حداقل روی زمین‌های کشاورزی خودمان کارگری کنیم. اگر در این منطقه آب باشد، می‌توان موز، انبه، خرما، لیمو و… کاشت. می‌توان در این منطقه صنایع زنجیره‌ای ایجاد کرد  اما مدیریتی که در محل است راغب به این کار نیست. شاید هم اصلا در مورد آن اطلاعات چندانی ندارند؛ چراکه درگیر امورات جاری خود هستند.»

وی در این باره همچنین گفت: «ما اینجا پتانسیلی مانند مرز داریم. کشورهایی که همسایه استان ما هستند بازار مصرف بسیار بزرگی دارند اما چرا بحث مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را پررنگ‌تر نگیریم؟»

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: « اگر در کل کشور ۸۰ درصد شاغلان بیمه هستند در سیستان و بلوچستان تنها ۲۰ درصد شاغلان بیمه هستند. این اعداد نشان می‌دهند که شاغلان استان رابطه استخدامی ندارند؛ یعنی در استخدام یک کارفرمای مشخص که آخر ماه به حسابشان حقوق بریزد یا بیمه‌شان کند، نیستند.»

او در پایان گفت «در سیستان و بلوچستان عمده مشکل بیکاری است. میزان اشتغال بسیار مایوس‌کننده است. در برخی از مناطق استان نرخ بیکاری بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است. در چابهار و نیک شهر تا ۶۰ درصد جمعیت، در قصرقند حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد، ایران شهر حدود۴۰ درصد و زاهدان ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت بیکار هستند. آمارها نشان می‌دهند که در این مناطق نه صنعتی هست و نه کشاورزی هست. اگر هم مقداری اشتغال کشاوزی وجود دارد به این خاطر است که خانواده‌هایی از قدیم ۱ هکتار یا بیشتر و کمتر زمین داشته‌اند و در آن صیفی‌جات می‌کارند یا دامداری می‌کنند یا خرما کاشت می‌کنند. اما خیلی‌ها همین‌ها را هم ندارند؛ آنهم به خاطر خشکسالی. چاه‌های آب خشک شده‌اند. سطح آب بسیار پایین رفته است. دولت مبالغی گذاشته تا کف‌شکنی چاه‌ها آغاز شود؛ به این جهت که دام‌هایشان از تشنگی تلف نشوند. بماند که آبی برای باغات وجود ندارد. »

این در حالیست که حسن روحانی رییس جمهور ایران هفته گذشته گفت «هر وقت برای اراضی آبی و خاکی اعتبار خواستم، رهبری اجازه دادند از صندوق ذخیره ارزی برداشت کنم.»

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا