اجتماعیایرانسیاست

مشاور ارشاد خراسان رضوی مسجد اهل سنت زاهدان را “خانه فساد” خواند

مشاور اداره ارشاد استان خراسان رضوی با انتشار پیامی در حساب توییتری خود مسجد مکی زاهدان، بزرگترین مسجد اهل سنت ایران را «خانه فساد» خواند.

محمدباقر طباطبائی، مشاور اداره ارشاد اسلامی خراسان رضوی با انتشار این پیام همچنین خواستار تخریب آن شده است.

پیام توییتری تحریک‌آمیز این مقام محلی دولت ایران در آستانه عید فطر اعتراض پیروان اهل سنت ایران را برانگیخت.

آقای طباطبایی  نوشت: «یکی از خانه‌های فسادی که باید تخریب شود، اینجاست. مسجد مکی.»

او بعد از اعتراض‌های زیاد با حذف توییت خود نوشت: «پیامی گذاشتم در توییتر كه اشتباه بود موجب آشفتگی خاطر بعضی هموطنان شد به احترام آرامش میهن و به احترام سربازانی كه پاسدار آرامش میهنند، آن را حذف كردم.»

لازم به ذکر می‌باشد که مسجد جامع مکی زاهدان، از بزرگترین مساجد اهل سنت ایران و جهان می‌باشد.

طباطبایی در ادامه توییت خود در پاسخ به واکنش‌های کاربران، ضمن اشاره به معماری مسجد مکی گفته است: «صورت بنایشان هم که از غاصبان آناطولی گرفته‌اند!»

مسجد جامع مکی، یکی از بزرگترین مساجد جهان اسلام و مشهورترین مسجد اهل سنت در شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان است.

مولانا عبدالعزیز این مسجد را در سال ۱۳۵۳ پیش از به روی کار آمدن جمهوری اسلامی تأسیس کرد.

نمای بیرونی مسجد یادآور مسجد «سلطان احمد» در استانبول و درون آن یادآور «مسجد النبی» است. مردم بلوچ داوطلبانه و بدون دریافت دستمزد در ساخت این بنا همکاری کرده‌اند

اهل سنت ایران پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی در تاسیس مساجد و مراکز دینی خود با محدودیت‌های زیادی روبرو شده‌اند.

در تهران بیش از یک میلیون سنی‌مذهب ساکن هستند و رهبران اهل سنت ایران بارها درخواست احداث مسجد کرده‌اند اما با گذشت بیش از چهار دهه از روی کار آمدن جمهوری اسلامی نهادهای «فراقانونی» اجازه ساخت آن را نداده‌اند.

نمازخانه اهل‌سنت تهران معروف به «نمازخانه پونک» چند سال پیش توسط نیروهای شهرداری، با پشتیبانی نیروهای انتظامی و امنیتی بدون اطلاع قبلی تخریب شد. این اقدام با انتقاد شدید مردم و روحانیان اهل سنت مواجه شد.

علاوه بر تهران در کلان‌شهرهایی چون مشهد که سنی‌ها در اقلیت زندگی می‌کنند برخی از نمازخانه‌های آنان تخریب شده‌ است.

از سوی دیگر، در گزارش ۱۰۰ صفحه‌ای کمیته ویژه بررسی آزادی ادیان در وزارت امور خارجه آمریکا، که در روزهای اخیر منتشر شد با اشاره به وضعیت پیروان ادیان مختلف در ایران، تاکید شده که پس از ۴۱ سال از روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی و حاکمیت ولایت فقیه، سرکوب و آزار و اذیت اقلیت‌های مذهبی ادامه دارد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا