اجتماعیایرانسلامتی و زندگی

افزایش مبتلایان و جان باخته‌گان کرونا در ایران؛ بازگشایی اماکن مقدس

سخنگوی وزارت بهداشت ایران از ۲۰۲۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور و افزایش شمار بیماران کووید-۱۹ به ۱۳۷ هزار و ۷۲۴ نفر تا ظهر امروز دوشنبه ۵ خرداد خبر داد.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران همچنین، از جان باختن ۳۴ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. به این ترتیب آمار کل جان باخته‌گان ویروس کرونا در ایران به ۷ هزار و ۴۵۱ نفر رسید.

همچنین تا کنون ۸۱۸ هزار و ۹۱۷  آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در ایران انجام شده است. تا دیروز این میزان به ۸۰۰ هزار و ۵۱۹ مورد آزمایش می رسید.

به گفته آقای جهانپور، از تعداد کل مبتلایان، ۲ هزار و ۵۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران تا کنون ۱۰۷ هزار و ۷۱۳ نفر هم بهبود یافته اند.

علیرغم افزایش روزانه به بیش از دو هزار مورد ابتلا به کرونا در آمارهای رسمی ایران، معاون کل وزارت بهداشت گفت سیاست «حداکثر بازگشایی» در دستور کار است.

ایرج حریرچی همچنین گفت این سیاست برای «تامین اقتصاد و معیشت» مردم مورد اجرا قرار خواهد گرفت.

همچنین طبق تصمیم ستاد ملی کرونا، اماکن مذهبی و حرم‌ها در سراسر کشور فعالیت خود را از امروز شروع کرده است.

از دیگر سو، در روزهای اخیر به دلیل تعطیلات عید فطر در ایران جاده‌های به ویژه در مسیرهای منتهی به شهرهای شمالی در استان‌های گیلان و مازندران شلوغ گزارش شده است.

در این باره رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور پلیس ایران گفت «دو محور شمالی چالوس و هراز امروز از ساعت یک بعد از ظهر به طرف تهران یکطرفه می‌شود.»

از سوی دیگر حسن روحانی روز شنبه، سوم خرداد خبر داد که ده استان ایران در مرحله مهار کرونا قرار دارند و همه کارمندان از دهم خرداد در ادارات حضور می‌یابند. کاهش محدودیت‌ها در حالی انجام می‌شود که تعداد مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ رو به افزایش است.

محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، نیز روز جمعه ۲ خرداد اعلام کرد «در حال حاضر، تعداد ۷هزار و ۹۲۴ نفر در استان آذربایجان‌شرقی به بیماری کووید -۱۹ مبتلا هستند.»

آقای صومی افزود: «اطلاعات فعلی نشان‌دهنده این است که هر هفته نسبت به هفته قبلی ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد شناسایی شده مبتلا به کرونا در حال افزایش است.»

این در حالیست که آمار ابتلای کودکان به ویروس کرونا در جهرم نیز افزایش یافته و استان لرستان و استانهای گرمسیر کشور همچون احواز و سیستان و بلوچستان، در وضعیت بحرانی کرونا به سر می برند. استان تهران نیز در زمرۀ استان‌هایی است که همچنان در خط قرمز ابتلا به کرونا قرار دارد و وضعیت بیماری در آن هنوز به ثبات نرسیده‌است.

در حالیکه مقامات دولت ایران در روزهای اخیر از سربلندی جمهوری اسلامی در دوران کرونا سخنن می‌گویند، وضعیت استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، کرمان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی همچنان بحرانی گزارش شده است. براساس گفته‌های مسئولان بهداشتی ایران، شمار مبتلایان جدید بیماری کوویدـ۱۹ در این استان‌ها به شدت افزایش یافته است و در روزهای آینده باید منتظر موج دوم شیوع ویروس کرونا بود.

مقامات ایران می‌گویند، گزارش‌ها در ستاد ملی نشان می‌داد که از مرحله مدیریت و کنترل بیماری عبور کردیم و کادر وزارت بهداشت و درمان و تمام دستگاه های همراه وارد فاز مهار بیماری شده اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا