اجتماعی

نور علی تابنده، قطب دراویش گنابادی درگذشت

نور علی تابنده، ملقب به «مجذوب علیشاه» سرسلسله دراویش گنابادی در بیمارستان مهر درگذشت.

نور علی تابنده، ملقب به «مجذوب علیشاه» سرسلسله دراویش گنابادی در بیمارستان مهر در شهر تهران درگذشت.

 

به گزارش ایسنا، نورعلی تابنده که از روز پنجشنبه ۹ آبان‌ماه سال جاری در پی وخامت حال و ضعف جسمانی به بیمارستان مهر تهران منتقل شده بود، پس از تحمل یک دوره بیماری در شامگاه ۲۰ آذرماه در ۹۲ سالگی درگذشت.

 

وی متولد ۲۱ مهرماه ۱۳۰۶ در گناباد بود. او در سال ۱۳۲۷ موفق به اخذ مدرک لیسانس حقوق از دانشگاه تهران شد و برای ادامه تحصیل در این رشته به فرانسه رفت و دکتری حقوق را از دانشگاه پاریس دریافت کرد. تابنده در دولت موقت مهدی بازرگان معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر سازمان حج و زیارت و معاون وزارت دادگستری بود.

 

او در مهرماه ۱۳۷۱ «قطب دراویش گنابادی نعمت‌اللهی» نام گرفت و از آن تاریخ تا زمان حیاتش در این جایگاه باقی‌ ماند.

 

گفتنی است که پس از حوادث سال ۹۶ کوی گلستان تهران، از سوی دولت ایران محدودیتهایی برای ایشان اعمال شده بود که حصر قریب به 2 سال یکی از آنها می باشد.

 

خاطرنشان می گردد که در پی حضور گسترده نیروهای امنیتی و لباس شخصی در ۱۴ بهمن‌ سال ۹۶ در گلستان هفتم مقابل خانه نورعلی تابنده، سر سلسله دراویش گنابادی، تعداد زیادی از دراویش گنابادی خود را به آن خیابان رساندند تا از تجمع نیروها امنیتی و انتظامی مقابل خانه نورعلی تابنده جلوگیری کنند. آنها خواستار بازگشت وضعیت محل به حالت عادی شدند و این تجمع تا ۱ اسفند همان سال ادامه پیدا کرد.

 

در جریان سلسله درگیری‌های نیروهای امنیتی و یگان ویژه با دراویش حاضر در محل منجر چند مأمور پلیس و عضو بسیج کشته، و صدها درویش گنابادی به شدت مضروب شده و بازداشت شدند.

در سال‌های اخیر تعداد زیادی از دراویش گنابادی به اتهام‌‌های امنیتی بازداشت و زندانی شده‌اند. آنها اعلام کرده بودند که نورعلی تابنده خط قرمز آن‌هاست.

در پی بازداشت ها ۲۰۲ نفر از دراویش گنابادی زندانی مجموعا به بیش از ۱۰۸۰ سال زندان محکوم شدند. محمد ثلاث یکی از دراویش گنابادی بود که سحرگاه ۲۸خرداد به اتهام قتل ماموران انتظامی اعدام شد. وزیر خارجه آمریکا اعدام این درویش گنابادی را «بی رحمانه و ناعادلانه» خواند و گفت مردم ایران مستحق احترام به حقوق بشر و آزادی هستند.

 

.

 

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا