آذربایجان

هشدار سفیر آذربایجان نسبت به ذکر نادرست نام «شوشا» در ایران

سفیر جمهوری آذربایجان (آزربایجان) در تهران نسبت به تحریف نام تاریخی «شوشا» در ایران هشدار داد و گفت: «این مسئله بیش از همه موجب ناراحتی خود مردم ایران می شود.»

علی علیزاده؛ سفیر آزربایجان شمالی در ایران طی سخنانی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما نسبت به ذکر نادرست نام تاریخی «شوشا» در ایران شدیدا اعتراض کرد.

علی علیزاده گفت: «ذکر نادرست نام شوشا سرزمین تاریخی آذربایجان بدون شک مورد استقبال مردم هر دو کشور قرار نمی‌گیرد و انجام چنین اشتباهاتی می‌تواند سابقه‌ ای منفی ایجاد کند.»

سفیر آزربایجان افزود: «در خصوص مسائل حساس، هر دو کشور باید جدیت داشته باشند تا از لطمه دیدن احساسات مردمان دو کشور جلوگیری شود و رسانه ها نقش فعالی در این مجرا خواهند داشت. به عنوان مثال ذکر نام شوشا در ایران به صورت “شوشی” بدون شک با عدم استقبال و موجب ناراحتی مردم دو کشور می شود. یعنی با داشتن دقت در این گونه مسائل حساس، باید افکار عمومی هر جامعه را درنظر بگیریم تا سابقه فکری منفی ایجاد نشود.»

اشاره سفیر آزربایجان به اقدام اخیر شورای شهر تهران در تحریف نام اساسی شهرهای آزربایجان است. پیرو مصوبه مغرضانه و ضدآزربایجانی شورای شهر تهران به شناسه 2710-127 نام برخی از معابر تهران با جعل اسامی آزربایجانی به ارمنی، تغییر کرده است. در این مصوبه نام باکو، پایتخت آزربایجان شمالی «بادکوبه» و شوشا نیز «شوشی» درج شده است. شوشی و بادکوبه دو نامی است که ارامنه و پانفارس ها برای شوشا و باکو به کار می برند.

پیش از این نیز پرویز سروری، نائب رئیس شورای شهر تهران در این باره گفته بود: «جمهوری آزربایجان خواستار تغییر نام های انتخاب شده از قفقاز بر خیابان های تهران شده است.»

این اقدام مغرضانه شورای شهر تهران موجب بروز گسترده اعتراضات شد. معترضین چندی پیش، این اسامی تحریف شده را از معابر تهران پاک کرده و نام «آزربایجان» را بر دیوار شهرداری تهران حک کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا