اجتماعیایرانسیاست

واکنش‌ها به سناریوی تکراری سازمان‌های اطلاعاتی و تلویزیون ایران به پخش فیلم بر علیه متهمان

پس از اقدام تلویزیون جمهوری اسلامی به پخش اعترافات اجباری بر علیه برادران افکاری، کاربران شبکه‌های اجتماعی، فعالین و زندانیان سیاسی آن را محکوم کردند.

پس از اقدام تلویزیون جمهوری اسلامی به پخش اعترافات اجباری بر علیه برادران افکاری، کاربران شبکه‌های اجتماعی، فعالین و زندانیان سیاسی آن را خجالت‌آور، بی‌شرمانه و دروغین توصیف کرده و محکوم کردند.

تلویزیون جمهوری اسلامی شامگاه شنبه ۱۵ شهریور، برنامه‌ای با عنوان آنچه «اعترافات» نوید افکاری عنوان نموده، پخش کرد؛ اعترافاتی که خود آقای افکاری پیش از پخش آن گفته بود: «زیر فشار مداوم شکنجه» از او اخذ شده است.

همزمان مازیار ابراهیمی شهروند بی‌گناهی که طی سناریوی دروغین و مشترک وزارت اطلاعات و صدا و سیما پس از ماه‌ها شکنجه به اعترافات اجباری وادار و به عنوان عامل و فرمانده ترور دانشمندان هسته‌ای معرفی شده بود، اقدام صدا و سیما علیه برادران افکاری را تکرار سناریوی همیشگی و دروغی واضح توصیف کرد.

همچنین، آیدا یونسی خواهر علی یونسی، دانشجوی زندانی در بازداشت‌گاه اوین با انتشار پستس در حساب توییتر خود نوشت: «روز چهارشنبه به برادرم علي يونسى گفتند که با اعتراف تلويزيوني اتهامات رو قبول کن تا اعدامت رو بکنیم حبس ابد. بعد از ۵ ماه بازداشت، شكنجه، انفرادی و بازجویی عمومی، ٣هفته است كه با تهدید و فشار اصرار بر مصاحبه تلویزیونی دارند.»

تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی در یک سناریویی تکراری و مضمون‌هایی مشابه اعترافاتی را که زیر شکنجه از زندانیان سیاسی گرفته می‌شود پخش می‌کند.

«سازمان عدالت برای ایران» مستقر در لندن و «فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق‌بشر» مستقر در پاریس، روز پنجشنبه ۵ تیر مشترکا با انتشار گزارشی به مناسبت ۲۶ ژوئن (۶ تیر) روز جهانی «حمایت از قربانیان شکنجه» اعلام کرده‌اند که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران طی یک ده اخیر «دست‌کم اعتراف‌های اجباری ۳۵۵ نفر» را پخش و بر علیه ۵۰۵ نفر نیز «محتوای افترا آمیز» منتشر کرده است.

این دو نهاد مدافع حقوق‌بشری که این گزارش را با نام «حکومت اوروِلی؛ صدا و سیمای جمهوری اسلامی به مثابه سلاح سرکوب جمعی» منتشر کرده، خواستار توقف بی‌قید و شرط استفاده حکومت ایران از اعترافات اجباری شدند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا